بررسیِ تطبیقیِ مضامینِ فرهنگی در کتابهای آموزشِ زبانِ فارسی
(ندگان)پدیدآور
دانشور کیان, علیحسینی لرگانی, مریمابوالحسنی چیمه, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالۀ حاضر با نگاه آمیختگی زبان و فرهنگ، برآوردی کوتاه از میزان و تأثیر جهتگیری فرهنگی در آموزش زبان فارسی به دیگران را تقدیم میکند و از روش چکلیست بایرام (1993) در سنجش محتوای فرهنگی و بررسی پیوند آموزش زبان با آموزههای فرهنگی سه کتاب زبان فارسی، دورۀ آموزش زبان فارسی و درس فارسی بهره گرفتهاست. در این سه کتاب، فرهنگ بزرگ یعنی عناصری چون تاریخ، موسیقی، ادبیات و هنر ایرانی و فرهنگ کوچک با مؤلفههای اجتماعی همچون رفتار، آداب، نگرش، باور، ارزش و هنجار، بررسی شدهاست. با این روش، به فراوانی تأکید هر یک از کتابهای یادشده بر آموزش صرف زبان با مضامین اجتماعی در چرخۀ زندگی، شامل خانواده، مدرسه و محیط کار از یک سو، و بسامد وقوع مضامین فرهنگی و چگونگی پرداختن به همۀ سطوح آن از سویی دیگر توجه شدهاست.
کلید واژگان
آموزشزبان
فرهنگ
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه گیلانسازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی کیشکارشناس ارشد زبانشناسی همگانی
دانشیار زبانشناسی همگانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها




