• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان فارسی و گویش های ایرانی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان فارسی و گویش های ایرانی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و دسته‌بندی معنایی اجزای کلام زبان فارسی برپایۀ نظریۀ لیبر

    (ندگان)پدیدآور
    آهنگر, عباسعلیمرادی, ابراهیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    873.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    لیبر برای دسته­بندی عناصر واژی هفت ذرۀ معنایی («ماده»، «پویا»، «وجرا» (وضع/ جایگاه رویدادی استنباطی)، «مکان»، «مقید»، «ساختمند» و «درجه‌پذیر») و یک اصل به نام اصل هم‌نمایگی ارائه کرده­است. در این نظریه هر عنصر واژی یک اسکلت معنایی (مرکب از یک/ چند مؤلفۀ معنایی و یک/ چند موضوع) و یک بدنۀ معنایی (مجموعۀ اطلاعات گویشور دربارۀ  آن عنصر واژی) دارد. اصل هم‌نمایگی موضوع­های عناصر را به هم گره­ می­زند و عنصری مرکب یا اشتقاق به ­دست ­می­دهد. هدف این پژوهش بررسی و دسته­بندی اجزای کلام زبان فارسی برپایۀ نظریۀ معنایی لیبر است. این پژوهش به پیروی از  لیبر برپایۀ مؤلفه­های «ماده» و «پویا» مقولۀ معنایی ماده/ شیء/ جوهر در زبان فارسی را به چهار گروه و برپایۀ مؤلفه­های «پویا»، «وجرا» و «مکان» مقولۀ معنایی موقعیت را به شش گروه و برپایۀ مؤلفه­های «وجرا» و «مکان» مقولۀ معنایی روابط را به چهار گروه دسته­بندی ­می­کند. نتایج پژوهش نشان­می­دهد که در زبان فارسی نیز مقولات نحویِ متفاوت، برای نمونه، فعل و حرف اضافه یا اسم و فعل دارای مؤلفه­های معنایی مشترک هستند و دسته­بندی معنایی نظریۀ لیبر را تأیید­ می‌کنند.
    کلید واژگان
    اجزای کلام
    اسکلت معنایی
    بدنة معنایی
    مؤلفة معنایی
    مقولة معنایی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
    دانشجوی دکتری زبان‌شناسی دانشگاه سیتان و بلوچستان

    URI
    https://zaban.guilan.ac.ir/article_2351.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/49439

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • راه‌حل‌های معنایی برای کتابخانه‌های دیجیتال با تأکید بر استانداردها و فن‌آوری‌های وب معنایی 

      میرحسینی, زهره؛ دستاران, مراد (دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال, 2019-05-22)
      هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی  و مرور مفاهیم معنایی-اجتماعی در حال ظهور در کتابخانه­های دیجیتال است و در این راستا توان بالقوۀ استفاده از استانداردها و فنآوری­های وب معنایی را مورد کنکاش قرار داده است. روش­ پژوهش: پژوهش حاضر ...

    • تأثیر مؤلفه های خلاقیت تورنس بر بازسازی دانش در شبکه ی حافظه ی معنایی به وسیله ی الگوریتم جستوجوی معنایی چند محدودتی در آزمون تداعی های دور 

      اسکندری, حسین؛ اسکندری, حسین؛ حلمی, ساناز؛ حلمی, ساناز (سیدعلی نقی خرازی, 2016-10-01)
      هدف: از میان مجموعه ای وسیع و بعضاً نامتناهی از راه حل های بالقوه، یافتن بهترین پاسخ یا جریانی از فعالیت ها برای بسیاری از مسایل مهم، نیاز به در نظر گرفتن چندین محدودیت دارد. هدف این مقاله، ارائه ی الگوریتم جست وجو و تعیین ...

    • ابعاد معنایی «انداختن» و «بریدن» با رویکردی درزمانی: چندمعنایی، هم ‏نامی یا هم ‏معنایی بافت‏ مقید؟ 

      چنگیزی, احسان؛ عبدالکریمی, سپیده (دانشگاه شیراز, 2016-03-20)
      مطالعه حاضر پژوهشی معنی‏ شناختی از نوع درزمانی است که در آن نگارندگان به بررسی معانی دو فعل «انداخت/اندازـ» و «بُرید/بُرـ» می‏پردازند. برای چنین بررسی ‏ای، معانی افعال یادشده در دوره‌های باستان و میانه زبان‏های ایرانی و ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب