• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 17, شماره 53
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 17, شماره 53
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تربیت اجتماعی بر سبک زندگی با نظر به آموزه‌های اسلامی (مطالعه موردی دانش‌آموزان پایه ششم منطقه 9 آموزش‌وپرورش تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی, صادقعبدالرحیمی, محمدبراتی, زهره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: تربیت اجتماعی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های تربیت انسان است و نقش مهمی در فرایند تربیت در زمینه‌های دیگر دارد و تأثیر آن در توسعة فرهنگی، اقتصادی و ... قابل‌توجه است. باتوجه به وجود آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعة کنونی و دوری نسبی از سبک زندگی مطلوب اسلامی، هدف از نگارش مقالة حاضر، بررسی رابطة تربیت اجتماعی با سبک زندگی و تعیین میزان تأثیر تربیت اجتماعی در شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی با نظر به آموزه‌های اسلامی است. روش: این تحقیق بر اساس ماهیت داده‌ها، از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی، و از نظر هدف، کاربردی، و از لحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از نوع میدانی است. جامعة آماری پژوهش شامل 110 نفر از دانش‌آموزان دختر پایة ششم منطقة 9 آموزش‌وپرورش تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند که بر اساس جدول مورگان 86 نفر از آن‌ها به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و موردبررسی قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌های تحقیق از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته در زمینة تربیت اجتماعی و سبک زندگی استفاده شد. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که ضریب بار عاملی متغیر تربیت اجتماعی بر سبک زندگی برابر 673/0 است. همچنین آمارة t برای این ضریب برابر 67/5 است که نشان از معنی‌دار بودن این ضریب در سطح خطای 5 درصد است. به‌طورکلی بنابر یافته‌های تحقیق فرضیة اصلی تحقیق تأیید می‌شود بدین‌معنی که تربیت اجتماعی بر سبک زندگی دانش‌آموزان تأثیر مثبت معناداری دارد. درواقع یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که تربیت اجتماعی عاملی اساسی برای شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی است. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که تحقق سبک زندگی اسلامی بدون تربیت اجتماعی میسر نمی‌شود. بر این اساس به‌منظور دستیابی به جامعه و تمدن اسلامی، لازم است تربیت اجتماعی آحاد جامعه به‌ویژه دانش‌‌آموزان، در اولویت دستور کار نهادهای آموزشی و پرورشی قرار گیرد.
    کلید واژگان
    تربیت اجتماعی
    جامعه
    سبک زندگی
    آموزه‌های اسلامی

    شماره نشریه
    53
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    سازمان عقیدتی سیاسی ناجا
    The Ideological-Political Organization of I. R. I. Police

    شاپا
    2676-5233
    2676-5241
    URI
    http://init.jrl.police.ir/article_94760.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/481141

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب