بررسی میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان خرمآباد
(ندگان)پدیدآور
فرخی, کورشمرادی, خدیجه
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی شیوع اختلالهای رفتاری دانشآموزان دورة راهنمایی و متوسطه شهرستان خرمآباد میپردازد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی است. حجم نمونۀ آن 762 دانشآموز (382 دانشآموز دورة راهنمایی و 380 دانشآموز دورة متوسطه) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامه شخصیتی وودورث بهعنوان ابزار غربالگری استفاده شد. برای تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی (فراوانی، درصد) از آزمون خیدو نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالهای رفتاری در نمونه مورد نظر 82/19 درصد است. میزان اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دوره راهنمایی: 72/22 درصد و در دانشآموزان دوره متوسطه: 1/17 درصد، بهدست آمد. میزان شیوع در پسران، بیشتر از دختران، در دوره راهنمایی بیشتر از دوره متوسطه، در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است. همچنین نتایج میزان شیوع بر اساس زیرگروههای طبقات تشخیصی اختلالهای رفتاری آزمون وودورث نشان داد که اختلال پرخاشگری شایع-ترین، و اختلال وسواس- پسیکاستنی (ضعف و خستگی روانی) کمترین میزان شیوع را در هر دو گروه دانشآموزان دورة راهنمایی و متوسطه دارد. در بین عوامل جمعیت شناختی؛ پایه تحصیلی، تحصیلات والدین، طلاق والدین، فوت والدین و سطح درآمد خانواده با بروز اختلالهای رفتاری در دانشآموزان رابطه معناداری دارند. نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالهای رفتاری در شهرستان خرمآباد در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در دامنه متوسط قرار دارد.
کلید واژگان
کلید واژهها: شیوعاختلالهای رفتاری
دانشآموزان دورة راهنمایی
دورة متوسطه
خرمآباد
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01



