نقش رسانه ها در احساس امنیت اجتماعی دانشجویان حمید دهقانی ؛ فاطمه اکبرزاده( فصلنامه تابستان 92 )
(ندگان)پدیدآور
دهقانی ؛ فاطمه اکبرزاده, حمیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: رسانه های جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت و تمدن بشری نقش بزرگی بر عهده دارند. از سویی، احساس امنیت از جمله مقولات مهم در هر جامعه ای به شمار می رود و مقدمه لازم برای حیات هر نظام سیاسی و اجتماعی است. تحقیقات نشان داده است که رسانه ها در ایجاد احساس امنیت نقش دارند. هدف از این تحقیق، بررسی نقش رسانه ها در احساس امنیت اجتماعی است.
روش: روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران می باشند. بدین منظور نمونه ای 400 نفری از دانشجویان به صورت نمونه گیری طبقهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه میزان استفاده از رسانه ها و امنیت اجتماعی (محقق ساخته) می باشد.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن و آزمون کروسکال والیس نشان می دهند که استفاده از رسانه های داخلی با احساس امنیت اجتماعی رابطه مستقیم و معنی داری دارد. همچنین استفاده از تلویزیون و رادیو در داخل کشور با میزان احساس امنیت اجتماعی رابطه مستقیم و معنی داری دارد و استفاده از ماهواره با میزان احساس امنیت اجتماعی رابطه معکوس و معناداری دارد. ولی استفاده از اینترنت و مجله ها و روزنامه، تأثیر معنی داری بر میزان احساس امنیت اجتماعی ندارند.
نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهند که استفاده از تلویزیون، بیشترین تأثیر را بر روی احساس امنیت اجتماعی دارد و تنها تبیینگر احساس امنیت اجتماعی در این تحقیق است. میزان استفاده از تلویزیون به تنهایی، 22 درصد از تغییرات متغیر وابسته احساس امنیت اجتماعی را تبیین میکنند. به طور کلی، نتایج این تحقیق نشان می دهند که هر چه قدر میزان استفاده از رادیو و تلویزیون داخلی بیشتر بوده است میزان احساس امنیت نیز بالاتر و برعکس هر چه قدر میزان استفاده از ماهواره بیشتر بوده، میزان احساس امنیت اجتماعی نیز کمتر بوده است. از این رو می توان گفت که تلویزیون و رادیوی داخلی نقش بسزایی در ایجاد احساس امنیت داشته است.
کلید واژگان
کلیدواژه: احساس امنیت اجتماعیرسانه
تلویزیون
ماهواره
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01




