• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی مطالعات مهندسی
    • دوره 1393, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی مطالعات مهندسی
    • دوره 1393, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مروری بر مفاهیم اساسی ارتعاشات حاصل از حرکت قطار های زیرزمینی مترو

    (ندگان)پدیدآور
    مهدی زاده, رسول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.765 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    استفاده از قطارهای زیرزمینی مترو به عنوان وسیله ای سریع و مطمئن، می تواند گزینه ای مناسب برای کاهش ترافیک شهری و حمل و نقل سریع مسافران باشد. از طرفی حرکت مترو ها با سرعت مناسب در حد فاصل بین ایستگاه ها موجب ایجاد ارتعاشات هر چند خفیف، اما گاهی اوقات آزار دهنده برای افراد ساکن در حریم خطوط مترو می شود. این ارتعاشات که یکی از جدی ترین نگرانی های مربوط به مناطق نزدیک به سیستم های حمل و نقل می باشد، می تواند باعث ارتعاش ساختمان ها و نیز شنیده شدن صداهای ناهنجار و آزار دهنده در فضای داخلی ساختمان ها گردد. علاوه بر سلب آرامش انسان، این ارتعاشات می تواند اثرات نگران کننده ای بر روی سازه ها و تاسیسات موجود داشته، در دراز مدت سبب بروز خستگی در مصالح زمین و سازه، احتمال بروز روانگرایی و نشست‌های نامتقارن، تشدید پارامترهای لرزه‌ای زمین و برخی مشکلات دیگر گردد. لذا در طراحی خطوط ریلی جدید، ارزیابی ارتعاشات ناشی از حرکت قطار، یکی از پارامتر های مهم در انتخاب مسیر و نوع سیستم ریلی محسوب می‌شود. در این تحقیق ارتعاشات حاصل از حرکت قطار های زیر زمینی متروی شهر اهواز که در زمان انجام این تحقیق در مراحل اولیة اجرایی قرار دارد در سطح زمین مورد بررسی قرار گرفته است. در طول مسیر متروی شهر اهواز با انجام آنالیز دینامیکی و نیز به روش تجربی، ارتعاشات حاصل از حرکت مترو پیش بینی و مورد ارزیابی قرار گرفته و نیز نقاط دارای پتانسیل ارتعاشی بالا شناسایی گردید. همچنین تأثیر پارامتر های مختلف بر سطح ارتعاشات ایجاد شده نیز بررسی گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که به طور کلی ارتعاشات ایجاد شده در بخش شرقی مسیر بیش از ارتعاشات ایجاد شده در بخش غربی است و یکی از عوامل مهم در این مسأله کم عمق بودن بستر سنگی و نیز جنس مصالح خاک در بخش شرقی مسیر می باشد. همچنین نتایج بدست آمده حاکی از آن است که استفاده از روش های نوین برای کاهش ارتعاشات ایجاد شده، سطح ارتعاشات را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.
    کلید واژگان
    مترو
    ارتعاشات
    پاسخ دینامیکی زمین
    مدل عددی
    روش تجربی

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    مهندسی نیروی انتظامی

    شاپا
    4120-9813
    URI
    http://pes.jrl.police.ir/article_13252.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/47778

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب