شناسایی و تدوین ملاک های انتصاب مدیران آموزشی
(ندگان)پدیدآور
فروتن, مسعودرجائی پور, سعیدسیادت, سید علینصراصفهانی, احمدرضا
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تدوین ملاک های انتصاب مدیران و معاونان نواحی و مناطق آموزش و پرورش ، با روش کیفی از نوع اکتشافــی انجام شد . با تعداد چهارده نفر با شیوه زنجیره ای متخصصـان (گلوله برفی) از بین صاحبنظران و مدیران ارشد سازمان آموزش و پرورش تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد.روایی مصاحبه ها بوسیله پرسش از همکار و بررسی توسط متخصصین تأیید شد و پایایی کد گذاری های انجام شده نیز با استفاده از دو شاخص ثبات و تکرار پذیری بررسی شد . از نرم افزار MAXQDA و تکنیک تحلیل محتوای استقرایی برای تحلیل داده ها استفاده شد . نتایـــج نشان داد که ملاک های انتصاب مدیران و معاونان نواحـــی و مناطق را می توان به سه دسته فردی ( شخصی – شخصیتی ) ، مدیریتی ( فنی– انسانی – ادراکی – رهبری ) ، سازمانی ( آئین نامه ها و قوانین ، فرایند انتصاب ) دسته بندی کرد . برای شایسته گزینی در مدیریت آموزش و پرورش باید با استفاده از خرد جمعی ، سیاسی عمل نکردن و جلوگیری از دخالت های نهادهای بیرون سازمان،زمینه را برای شایسته ترین افراد جهت تصدی مدیریت نواحی و مناطق آموزش و پرورش فراهم آورد .
کلید واژگان
انتصاب مدیرانمدیران نواحی آموزش و پرورش
شایستگی های مدیران
مهارت های مدیریتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . دانشگاه اصفهان . ایراندانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . دانشگاه اصفهان . ایران
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2538-47242538-4732



