نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبدالکریمی, سپیدهfa_IR
dc.contributor.authorصیاد, ایمانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T20:28:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T20:28:37Z
dc.date.available1399-08-20T20:28:30Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T20:28:37Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-18en_US
dc.date.submitted1398-06-27fa_IR
dc.identifier.citationعبدالکریمی, سپیده, صیاد, ایمانه. (1399). تحلیل معنایی اوصاف الهی در جزء‌های 28 تا 30 قرآن کریم با تکیه بر مدل معنایی لیبر و نقد این نظریه. پژوهش های زبانشناختی قرآن, 9(1), 153-176. doi: 10.22108/nrgs.2020.117457.1427fa_IR
dc.identifier.issn2423-3889
dc.identifier.issn2322-3413
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/nrgs.2020.117457.1427
dc.identifier.urihttp://nrgs.ui.ac.ir/article_25076.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/474864
dc.description.abstractدر این مقاله، 51 صفت خداوند در جزء‌های 28 تا 30 قرآن کریم براساس نظریة لیبر، تحلیل معنایی شده‌اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های معنایی صفات واژگانی ایجابی خداوند در جزء‌های یادشده براساس مدل معنایی لیبر و بررسی میزان کارآمدی این مدل برای تحلیل معنایی صفات در زبان عربی است. گردآوری داده‌ها به روش کتابخانه‌ای صورت گرفته است و معانی اوصاف خداوند با استناد به برخی منابع معتبر لغت و تفسیر استخراج شده‌اند. رجوع به فرهنگ‌های دوزبانه، افزون بر فرهنگ تک‌زبانة عربی برای حصول تسلط بیشتر نگارندگان بر معانی بررسی‌شده و اطمینان آنها از درستی مسیر تحلیل معنایی بوده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهند از میان مؤلفه‌های معنایی لیبر، مشخصه‌های پویا، درجه‌پذیر، وجرا و مکان در اسکلت معنایی این صفات کاربرد دارند و مؤلفه‌های «ماده، مقید و ساختمند» در تحلیل این عناصر واژی طرح‌شدنی نیست. همچنین مؤلفة [درجه‌پذیر] با دارا بودنِ 70 درصد، بیشترین بسامد را داشته و کمترین فراوانی را نخستی‌ معنایی «وجرا» با 5/9 درصد به خود اختصاص داده‌ است. در لایة اول بدنة معنایی، صفات به دو دسته تقسیم شده‌اند که یک گروه در مشخصة رویداد و گروه دیگر در مشخصة وضعیت با هم مشترک‌اند. لایة دوم بدنة معنایی هر صفت نیز از سایر صفات متمایز شده و مجموعة اطلاعات گویشور دربارة آن عنصر واژی را ارائه کرده است. در پایان مشخص شده است مشخصه‌های معنایی لیبر کارآمدی لازم را در نشان‌دادن تمایزات معنایی اوزان مختلف نداشته‌اند و پیشنهاد شده است با افزودن مؤلفه‌های معنایی [مقایسه]، [مقدار] و [ثبوت] به اسکلت معنایی، تحلیل معنایی دقیق‌تری از این اوصاف به دست می‌آید. مدل معنایی لیبر در باب متن و مربوط به سیاق لفظی و بلاغت است و استناد به آن به دلیل تأکید نگارندگان بر نگاه نظریه‌ایِ زبان‌شناختی به متن قرآن است. بدنة معنایی نیز در انگارۀ لیبر با علم معانی مرتبط است.fa_IR
dc.format.extent727
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های زبانشناختی قرآنfa_IR
dc.relation.ispartofLinguistic Research in the Holy Quranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/nrgs.2020.117457.1427
dc.subjectمدل معنایی لیبرfa_IR
dc.subjectاوصاف الهیfa_IR
dc.subjectمؤلفه‌های معناییfa_IR
dc.subjectاسکلت معناییfa_IR
dc.subjectبدنة معناییfa_IR
dc.titleتحلیل معنایی اوصاف الهی در جزء‌های 28 تا 30 قرآن کریم با تکیه بر مدل معنایی لیبر و نقد این نظریهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد گروه زبانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue1
dc.citation.spage153
dc.citation.epage176


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد