رمزپردازی در هنر مقدس معماری اسلامی از دیدگاه سنت گرایی با تکیه بر نظریات تیتوس بورکهارت
(ندگان)پدیدآور
بردباری, فرهادخوش بین خوش نظر, سیدرحیمکاکائی, قاسمنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده نگرش معناگرایانه یکی از مهم ترین رویکردها را به هنر و معماری اسلامی ارائه می دهد و بیان می دارد که هنر و معماری اسلامی بر حقایقی که فراتر از محدوده زمان و مکان است دلالت می کند. هنر و معماری اسلامی از منظر این گروه دارای حقیقتی فراتاریخی است که در تاریخ متجلی و آشکار شده است. اندیشمندان این دیدگاه (بورکهارت، نصر و ..) هنر و معماری اسلامی را دارای هویتی عرفانی، اشراقی می دانستند و با نگرش معناگرا و باطنی به سراغ آن می رفتند. تیتوس بورکهارت که وابسته به جریان سنت گراست ذات هنر و معماری اسلامی را رمزی و سمبلیک می دانست و عقیده داشت که رمز، علامت و نشانه ای قراردادی نیست، بلکه نشان دهنده قانون و سنت وجودی در آفرینش است و اساس هستی بر رمزپردازی می باشد. بورکهارت معماری را مهم ترین و برترین ظهور تجلی و رمزگرایی در میان هنرهای اسلامی می دانست. از منظر او تزیینات هندسی در معماری اسلامی اشاره بسیار روشنی بر اندیشه یگانگی و وحدت خداوند، فضاهای خالی در معماری اسلامی رمز حضور همه جایی پروردگار و در نهایت هیچ رمز و مظهری مانند نور به وحدت الهی نزدیک نیست. از اهداف این پژوهش شناخت و مطالعه رمزپردازی در معماری قدسی اسلام از دیدگاه جریان سنت گرایی و به خصوص تیتوس بورکهارت است که به روشی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از کتب و مقالات معتبر مورد بررسی قرار می گیرد. واژگان کلیدِی: نگرش معناگرایانه، سنت گرایی، رمزپردازی، معماری اسلامی، تیتوس بورکهارت
کلید واژگان
واژگان کلیدِی: «نگرش معناگرایانه»«سنت گرایی»
«رمزپردازی»
«معماری اسلامی»
«تیتوس بورکهارت»
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)Imam Khomeini International University (IKIU)
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد پژوهش هنراستادیار دانشگاه سیستان
استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز
شاپا
2538-30192676-4806