• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار

    (ندگان)پدیدآور
    ابوالقاسمی, عباسبهرامی, محمدنریمانی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    570.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تنظیم هیجان نقش مهمی در ترس از ارزیابی در نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه­ی تنظیم­شناختی هیجان و ترس از ارزیابی­ در نوجوانان دختر دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار می­باشد. روش: روش تحقیق، نوع علّی­ـ مقایسه­ای بود. نمونه­ی این پژوهش شامل 100 دانش­آموز دختر دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانش­آموز دختر بهنجار در شهر پاوه بود که با روش نمونه‌گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، پرسشنامه­ی تنظیم­شناختی هیجان، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس ترس از ارزیابی مثبت استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که راهبردهای منفی تنظیم­شناختی ترس از ارزیابی­ در دختران دارای نشانه­های اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر و راهبردهای مثبت تنظیم‌شناختی هیجان کمتر از گروه کنترل بوده است. بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیری، تنظیم­شناختی هیجان و ترس از ارزیابی، 43 درصد از واریانس نشانه­های اختلال اضطراب اجتماعی را در دانش­آموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین می­کند. نتیجه‌گیری: این یافته­ها بیان می­کنند که تنظیم­شناختی هیجان و ترس از ارزیابی،­ بر اختلال اضطراب اجتماعی تأثیرگذارند.
    کلید واژگان
    اختلال اضطراب اجتماعی
    تنظیم‌شناختی هیجان
    ترس از ارزیابی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-06-22
    1393-04-01
    ناشر
    دانشگاه ملایر
    Malayer University
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
    استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    X587-2345
    URI
    http://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58281.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470665

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب