تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, عباسبهرامی, محمدنریمانی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تنظیم هیجان نقش مهمی در ترس از ارزیابی در نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار میباشد.
روش: روش تحقیق، نوع علّیـ مقایسهای بود. نمونهی این پژوهش شامل 100 دانشآموز دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانشآموز دختر بهنجار در شهر پاوه بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، پرسشنامهی تنظیمشناختی هیجان، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس ترس از ارزیابی مثبت استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که راهبردهای منفی تنظیمشناختی ترس از ارزیابی در دختران دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر و راهبردهای مثبت تنظیمشناختی هیجان کمتر از گروه کنترل بوده است. بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیری، تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، 43 درصد از واریانس نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی را در دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین میکند.
نتیجهگیری: این یافتهها بیان میکنند که تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، بر اختلال اضطراب اجتماعی تأثیرگذارند.
کلید واژگان
اختلال اضطراب اجتماعیتنظیمشناختی هیجان
ترس از ارزیابی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه ملایرMalayer University
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




