• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مهارت‌های مثبتاندیشی بر افزایش شادکامی نوجوانان دختر کم‌شنوا

    (ندگان)پدیدآور
    رستمی, محمدیونسی, سید جلالبیات شهبازی, فرزانهمهربان, شفیقموللی, گیتافرهود, داریوشبیگلریان, کبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    437.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: آسیب شنوایی می‌تواند کیفیت زندگی نوجوانان کم‌شنوا را تحت تأثیر قرار دهد و به انزوای اجتماعی و افسردگی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر افزایش شادکامی نوجوانان دختر کم‌شنوا بود. روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی (طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. از میان دانش‌آموزان دختر کم‌شنوای دبیرستانی واقع در جنوب تهران، 24 دختر به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه‌ تحت آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی قرار گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی شادکامی آکسفورد  و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر افزایش شادکامی دختران کم‌شنوا تأثیر معنا‌داری داشته است (01/0>p). p). نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی روش مناسبی جهت مداخلات روانشناختی در نوجوانان دختر کم‌شنوا است.
    کلید واژگان
    مهارت‌های مثبت‌اندیشی
    شادکامی
    کم‌شنوایی
    نوجوانان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    دانشگاه ملایر
    Malayer University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
    استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
    کارشناس کودکان استثنائی، دانشگاه تهران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
    استادیار،گروه روانشناسی وآموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
    استادیار، گروه ژنتیک، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
    استادیار، گروه آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

    شاپا
    X587-2345
    URI
    http://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58224.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470657

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب