اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در کاهش تعارض والد- همجنس دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
محمدی, شهنازقمری, محمدجعفری, اصغر
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در کاهش تعارض والد- نوجوان دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بر روی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 24 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت تأثیر برنامه مداخله ای مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی قرار گرفتند و برای گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. با استفاده از پرسشنامه های نگرش فرزند نسبت به مادر، داده های هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری جمع آوری شد و با روش های آماری تحلیل کواریانس و t همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی، تعارض والد- نوجوان دانش آموزان (000/0>P و 951/20=F) را کاهش می دهد. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که نشان می دهد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی می تواند تعارض والد- نوجوان دانش آموزان دختر را کاهش دهد. همچنین نتایج حاصل از آزمون t همبسته در مرحله پیگیری نشان داد که اثر مداخلات اعمال شده پایدار است.
کلید واژگان
کلید واژه: خودکارآمدیمشاوره گروهی
تعارض والد- همجنس
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهردانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر
شاپا
2645-49552645-5269



