• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
    • دوره 14, شماره 49
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
    • دوره 14, شماره 49
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی؛ نظریه داده بنیاد

    (ندگان)پدیدآور
    گل پیچ, زینبنظری, علی محمدتاجیک اسماعیلی, عزیزالهکسایی اصفهانی, عبدالرحیم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به نبود محتواها و فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی، هدف پژوهش شناسایی عوامل و تدوین الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی است. این پژوهش، کیفی با استفاده از روش نظریه داده‌بنیاد است. نمونه پژوهش را 13 شرکت­کننده (8 مرد و 5 زن) از دانشجویان دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی شهر بجنورد تشکیل می­دهد که نمره رشد شغلی و انطباق­پذیری شغلی آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بوده است. این نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و نظری انتخاب، و سپس داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختار­یافته جمع­آوری، و با استفاده از فنون اشتراوس و کربین شامل شناسه­گذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج تحلیل مصاحبه­ها به استخراج 885 مفهوم، 28 مؤلفه و 12 مقوله شامل حمایت عاطفی، بستر اکتشاف، بستر خودگردانی، بستر خودکفایی، بستر خودکارامدی شغلی، فرارفتن از روایتهای غالب، حمایت اطلاعاتی، روابط اجتماعی تضمین­شده، ساختار کارامد خانواده، الگوی نقش مثبت، الگوی نقش منفی و درگیرشدن منجر شد که در دو بعد اصلی شامل بعد بنیادی و ابزاری ارائه شده است. از تعامل این دوازده عامل اکتشافی، الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی شکل می­گیرد و برایند آن فردی است که به لحاظ شغلی رشد یافته است.
    کلید واژگان
    رشد شغلی
    فرایندهای خانوادگی
    نظریه داده‌بنیاد

    شماره نشریه
    49
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی
    دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
    استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی

    شاپا
    2645-4955
    2645-5269
    URI
    https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205026.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470288

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب