درآمدی بر مبانی نظری شاخص توانمندسازی زنان
(ندگان)پدیدآور
خیری دوست لنگرودی, زهرامؤمنی, فرشادخادم علیزاده, امیر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از راههای قضاوت در مورد توسعه اقتصادی استفاده از شاخص است و استفاده از شاخص نیازمند داشتن درکی از چگونگی محاسبه و دلالتهای آن است. در این مقاله شاخص «توانمندسازی زنان» مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشهای داخلی مبانی این شاخص را مدنظر نداشته و توانمندسازی را مبتنی بر نیازها و فرهنگ زنان ایرانی تعریف نکردهاند. مسئله اصلی این مقاله ارتباط میان مفروضات اولیه شاخص توانمندسازی و تحلیل این شاخص است. این مقاله درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا میتوان تعریفی جهانشمول از «توانمندسازی زنان» ارائه کرد. پاسخ این سؤال با استفاده از روش تحلیل تماتیک و شیوه لایهشناسی مضمونی و با بررسی مبانی نظری شاخص توانمندسازی در چارچوب مقایسهای اقتصاد فمینیستی، نئوکلاسیک و اسلامی صورت گرفته است. هدف این است که نشان داده شود فروض توانمندسازی در چارچوب کدام یک از دیدگاههای اقتصادی قرار دارد و چگونه میتواند به پژوهشگران برای استفاده و تحلیل این شاخص یاری برساند. این مقاله فروض برابری، برابری در نتایج یا فرصتها، برابری تحصیلی، کارخانگی زنان، فرض نانآور بودن مردان و برابری شغلی زنان و مردان را در تعریف این شاخص شناسایی و تحلیل کرده است. مهمترین نتایج این تحقیق این است که شاخص توانمندسازی زنان بر محور نظریه قابلیتها و عاملیت آمارتیا سن و اقتصاد فمینیستی قرار دارد. این شاخص جهانشمول نیست و به وضعیت وابسته است. مبانی نظری آن در گزارش توسعه انسانی 1995 دارای تناقضاتی است که با عدالت اسلامی قابل حل است
کلید واژگان
توانمندسازیتحلیل انتقادی
زنان و اقتصاد
عدالت جنسیتی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائیاستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2645-49552645-5269



