گفت وگوی ادیان در شبیه خوانی
(ندگان)پدیدآور
کوچک زاده, رضامهندس پور, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شبی هخوانی که مهم ترین و منسجم ترین نمایش ایران و بخشی از جهان اسلام است در نخستین سال های
پیدای ش بر مراسم و آ یین هایی استوار شد که اساسا مبتنی بر اعتقادات شیعه ی ایرانی بود. به همین دلیل،
مایه و پای هی داستانی آن در آغاز برگرفته از وقایع مهمی مانند شهادت حضرت علی و امام حسین
و عاشورای سال 61 ق. در تاریخ شیعه بود. اقتدار حکومت، دگرگونی ساختار جامعه، ارتباط با دیگر
کشورها و تمد نها، تغ ییر شیو هی زندگی و گسترش و رشد شبی هخوانی، ضرورت شک لگیری نمایش هایی
با روای تهای نوین را پدید آورد. پس شبی هخوانی به دور هی دوم و سوم زندگ یاش روایت های دینی فراتر
از اسلام وارد شد. در این دوره هاست که گستره ی نمایش ها به داستان ها و شخصیت های ادیان دیگر
و زندگی معاصر نیز می پردازد. شبی هنویسان و شبی هگردانان گرچه مسلمان بودند، نی منگاهی به دیگر
ادیان نیز داشتند و تلاش میکردند توجه تماشاگران غیرمسلمان را همانند هم یکشان خویش جلب کنند.
پس عجیب نبود شبیه سرایی که به تماشاگران و واکنش آن ها می اندیشید، حکایت های خود را به گستره ی
شخصیت های ادیان دیگر بکشاند؛ او در پی ارتباط بود. شخصیت های مسیحی، یهودی، هندو و نیز دین های
زردشتی و مانوی در شبی هخوانی، حضور پررنگ تری نسبت به دیگر ادیان دارند. پس شبی هخوانی در
دوره ی گسترش برخلاف نمایش مذهبی اروپا تنها به پیروان کی دین، محدود نبود بلکه همانند نهادی
تئاتری و نه آیینی یا صرفا ایدئولوژیک به ارتباطی گسترده می اندیشید.
کلید واژگان
شبیه خوانی (تعزیه)دین
زردشتی
مسیحی
یهودی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، شهر تهران، استان تهراناستادیار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران




