| dc.contributor.author | هاشمی, سید محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | فیروزی, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T23:57:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T23:57:26Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T23:57:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T23:57:26Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-02-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-12-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هاشمی, سید محسن, فیروزی, مریم. (1396). خودبازتابی و کارکردهای آن در سینما. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 7(14), 87-102. doi: 10.30480/dam.2017.523 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2649 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2017.523 | |
| dc.identifier.uri | http://dam.journal.art.ac.ir/article_523.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470045 | |
| dc.description.abstract | <span class="fontstyle0">در این مقاله مفهوم خودبازتابی و کارکردهای آن در سینما مطالعه و بررسی شده است. خودبازتابی پدیده ای فراژانری و فرارسانه ای است که در فلسفه، روانشناسی و انواع هنرها می توان آن را تعریف و بررسی کرد. اگرچه این مفهوم مفهومی تازه نیست و می توان رد آن را از آغاز هنر و از ابتدای ظهور آثار اندیشه در کتب به جا مانده یافت؛ اما با ظهور اندیشه های برشتی این مفهوم نظریه پردازی شد و مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت و در دهه ی شصت و با شکل گیری اندیشه ی پسامدرنیستی، به اندیشه ی اصلی هنر پسامدرن تبدیل شد. اثر خودبازتابانه می تواند خود را سوژه قرار دهد، اما مهم ترین ویژگی آثار خودبازتابانه مسئله ی خودآگاهی است؛ خودآگاهی مخاطب در رویارویی با اثر هنری و خودآگاهی مؤلف در فرایند خلق اثر که به پیدایش خلاقیت ها و کارکردهای متفاوتی در این گونه آثار می انجامد. سینمای خودبازتابانه طیف گسترده ای از آثار -از دوران سینمای صامت تا امروز- را شامل می شود که بر اساس دوره و بازنمایی شان در سینما، جذابیت و کارکردهای متفاوتی دارند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی کارکردهای خودبازتابی در سینما برای جذاب ساختن اثر هنری نزد مخاطب بوده است. این پژوهش توصیفی، تحلیلی و کیفی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای تجزیه و تبیین شده است.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 300 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نامه هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2017.523 | |
| dc.subject | خودبازتابی | fa_IR |
| dc.subject | سینما | fa_IR |
| dc.subject | پسامدرنیسم | fa_IR |
| dc.subject | فرافیلم | fa_IR |
| dc.title | خودبازتابی و کارکردهای آن در سینما | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه آموزشی سینما، دانشکده ی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد سینما، دانشکده ی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 87 | |
| dc.citation.epage | 102 | |