• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعاملات ریتمیک شعر و موسیقی در تصنیف‏ های دوره‌ی قاجار

    (ندگان)پدیدآور
    میراحمدی, سید محمد امین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.437 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از سال 1360(ه.ش) به‌منظور تلفیق شعر و موسیقی قواعدی در قالب کتاب تدوین شد. پژوهشگران آن دوره به‌جای آن‏که در پی کشف زیبایی‌شناسی حاکم بر تصنیف‌های قدیمی و تکامل آن باشند، بر اساس چارچوب‌هایی که خود تدوین کرده بودند، به محکوم کردن این قطعات پرداختند. مبنای نظری پژوهش در این دوره، ریتم‌گذاری کلام بر اساس قرائت متریک واژه‌ها بود، اما در تصنیف‏ های دوره‌ی قاجار که پیش از تجویز این قوانین ساخته‌شده‌اند، بین کمیت هجا و کمیت لحن رابطه‌ای نسبی برقرار است، اگرچه در برخی موارد انعطاف‌هایی در تطبیق کمیت هجا و لحن دیده می‌شود. به‌طور طبیعی برای هجاهای کوتاه، در مقایسه با هجاهای بلند، کمیت لحنِ کوتاه‌تری انتخاب می‌شود و ما در این پژوهش این انتخاب را وجه غالب نامیده، مواردی را که در آن‌ها این نسبت رعایت نشده است، نبودِ انطباق نام‌گذاری کرده‌ایم. نبود انطباق‌ها‌ ممکن است به‌واسطه‌ی ضرورت‌های کلامی، موسیقایی و زبانی ایجاد شده باشند. هجاهای بلند نسبت به هجاهای کوتاه و کشیده، انعطاف بیشتری برای پذیرش نبود انطباق دارند و کوتاه شدن هجای بلند بیشترین رواج را دارد. بلند شدن کمیت لحن انواع هجاها نیز تااندازه‌ای رایج است و در اعمال آن محدودیتی مشاهده نمی‌شود. نکته‌ی مهم این است که توالی هجای کوتاه با کمیت لحن بلند و هجای بلند با کمیت لحن کوتاه به‌ندرت دیده می‌شود و این همان نبود انطباق متوالی و معکوس است. تفاوت رویکرد نسبت به هجاهای باز یا بسته دیده نمی‌شود. تمپو و زمان لحن‌ها نیز در پذیرش نبود انطباق‌ها مؤثرند و محدوده‌ی 0.4 تا 0.80 ثانیه آمادگی بیشتری برای پذیرش تغییرات دارد. نسبت تغییرات لحن‌ها به وجه غالب نیز معمولاً نصف یا دو برابر است و نسبت‌های دیگر کمتر دیده می‌شود.
    کلید واژگان
    تلفیق شعر و موسیقی
    تصنیف های دوره‌ی قاجار
    تعاملات ریتمیک بین شعر و موسیقی
    نبود انطباق بین کمیت هجا و لحن

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد نوازندگی ساز ایرانی، دانشگاه تهران

    شاپا
    2008-2649
    URI
    https://dx.doi.org/10.30480/dam.2016.303
    http://dam.journal.art.ac.ir/article_303.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470031

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب