خوانش عروسکهای نمایشی بر اساس نظریه زیبایی شناسی دریافت آیزر
(ندگان)پدیدآور
میرزاحسین, فهیمهعظیم پور تبریزی, پوپکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ولفگانگ آیزر یکی از دو بنیانگذار مکتب ادبی کنستانس است که نظریهی زیباییشناسی دریافت را مطرح کرد. مباحث مطرح در این مکتب از بنیادیترین تأثیرات پدیدارشناسی در این حوزه برخوردار بود. این مکتب مخاطب را عامل فعال در فرآیند خوانش و آفریدن معنای متون میداند. آیزر با طرح شکافها و خلاءهای موجود در هر اثر ادبی بر آن شد که اثبات کند مخاطب با پرکردن شکافها به اثر هنری زندگی میبخشد. او دیدگاهش را با فرضیهسازی، استراتژی خواندن، حذف و برجستهسازی بسط بیشتری داد. پژوهش پیش رو با تکیه بر همین نظریات در پی بررسی دریافت مخاطب هنگام رویارویی با نمایش عروسکی است و تلاش دارد ثابت کند چنانچه مخاطب هنگام تماشای نمایش عروسکی برای پرکردن خلاءها همراهی نکند، استراتژی مناسب را به همراه فرضیهسازی در نظر نگیرد و توجهی به حذف و برجستهسازی نکند، نمایش از یک اثر هنری به یک بازی و سرگرمی بیمعنا تنزل پیدا میکند و ارتباط با مخاطب را از دست میدهد.
کلید واژگان
کلیدواژه ها: آیزرزیبایی شناسی دریافت
نمایش عروسکی
مکان دوم
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
......




