شناخت و سینمای مدرن با نگاهی تحلیلی به سهگانهی میکلآنجلو آنتونیونی
(ندگان)پدیدآور
موسوی, وحیدالهحسینی سنگتراشانی, سیدبهنامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله برای تبیین ارزش والای شناختی مؤلفههای مدرنیستی به بررسی آنها در سهگانهی میکل آنجلو آنتونیونی پرداخته شده است. دلیل پرداختن به این موضوع، اهمیت تلاش بیوقفهی فیلمسازان برای بازتاب روح زمانه و نقد جوامعشان است تا به این شکل حجاب روزمرگی را از زندگی بزدایند و با به چالش کشیدن آگاهانهی قراردادهای تثبیتشدهی سینمایی زمانهشان، مخاطب را وادارند از دریچهای نو به مفاهیم کلیشهشده بنگرد. آثار آنها شناخت مخاطب را از خود و عالم پیرامونش گسترش دادند. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی، تماشای چندبارهی فیلمها و مطالعات کتابخانهای حاصل شده است، همراه با توضیح مفاهیم یا مؤلفههایی مانند عینیت و ذهنیت، تضعیف روابط علی و معلولی، تأکید بر روانشناسی کاراکترها، ابهام، دشواری و پیچیدگی، زمان مرده، ناتمام بودن، مکان، ازخودبیگانگی و اضطراب وجودی، بیماری اروس و قیاس مؤلفههای روایت کلاسیک و مدرن، نمونههایی تحلیلی از هر یک از سه فیلم «ماجرا»، «شب» و «کسوف» ذکر خواهد شد. از طریق تحلیل متنی، به تمهیدهای فرمی اشاره میشود که فیلمساز برای رسیدن به اهدافش بهره میبرد. فیلمساز با اتخاذ فرم مناسب، یکنواختی و ارزشهای پوسیدهی حاصل از زندگی در جوامع مدرن را نقد میکند تا به این شکل بینندهی آگاه بتواند به شناخت و آگاهی دست یابد.
کلید واژگان
کلیدواژهها: مدرنیسمآنتونیونی
ماجرا
کسوف
سینمای کلاسیک
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
......




