مرور دوره 2, شماره 4 بر اساس عنوان

  • تولد تراژدی از روح طنز: هویت و ژانر در نمایشنامه های نجف بیگ وزیرف 

    سپاهی, محمد؛ سپهران, کامران (دانشگاه هنر, 2012-08-22)
    چکیده نجف بیگ وزیروف  دومین نمایشنامه نویس مسلمان قفقاز، پس از آخوندزاده  در ایران نویسندة مهجوری است. در این پژوهش، زمینه های اجتماعی ژانر در نمایشنام ههای طنز وزیروف بررسی می شود. به گفتة نظریه پردازانی چون نورتراپ ...

  • جایگاه بانوان موسیقی دان در دورة صفوی، با نگاهی بر تصاویر نگارگری 

    رهبر, ایلناز؛ اسعدی, هومان (دانشگاه هنر, 2012-08-22)
    دورة صفوی از دوره های شاخص هنر ایران محسوب م یشود، و به همین دلیل برای دستیابی به اطلاعات ناگفته ای از تاریخ موسیقی، رجوع به مدارک تصویری دورة مذکور امری ضروری است. تصاویر حاکی از آن اند که بانوان در این دوره به فعالیت ...

  • ساختارهای زمانی نو در سینما، با رو یکرد به روایت شبکه ای فیلم 

    عادل, شهاب الدین؛ حیدری, حسین؛ سنگتراشانی, سیدبهنام حسینی (دانشگاه هنر, 2012-08-22)
    چکیده ساختار زمانی نو و به ویژه روایت شبک های فیلم در سینما، شیوه ای برای بیان روایت داستان فیلم است که با دستکاری در ساختار زمانی خطی روایت فیلم، تماشاگران را  با ساختن دوبارة فیلم در ذه نشان  به تعامل با آن وامی دارد. ...

  • سکوت یا اجتناب اجرایی دریدا؛ تأملی انتقادی بر فاصلة نظری تئاتر آرتو و بِکت 

    یوسفیان کناری, محمدجعفر (دانشگاه هنر, 2012-08-22)
    چکیده مقاله حاضر با تکیه بر پاره ای از مهم ترین گفتارهای دریدا، به قرائت تازه ای از اشارات تئاتری او در فاصلة نظری میان آرای آنتونن آرتو و ساموئل بکت پرداخته است. پیمایش دقیق گفتارهای دریدا دربارة تئاتر و یافتن پاسخی ...

  • سینمای مستند باستان شناختی ایران 

    موسوی زادگان, مسیح؛ ضابطی جهرمی, احمد (دانشگاه هنر, 2012-08-22)
    فیلم های مستند همواره از مهم ترین ابزارها در آموزش و پژوهش های علمی گوناگون  و از جمله باستا نشناسی اند. متأسفانه در کشور ما این کاربرد فیلم های مستند در رشته باستان شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است ...

  • وضعیت واقعیت در گذر از سینمای آنالوگ به دیجیتال 

    ازهری راد, مهدی؛ شیخ مهدی, علی (دانشگاه هنر, 2012-08-22)
    موضوع نسبت تصویر سینمایی و واقعیت همواره مورد توجه نظریه پردازان فیلم بوده، و از نحوة مواجهه با تکنولوژی سینما نشئت گرفته است. مناقشه اصلی نظریه پردازان واق عگرا و فر مگرا در دوران آنالوگ، بر سر پذیرفتن یا رد کردن نسبت ...