دوره 6, شماره 12

 

ارسال های اخیر

  • تعاملات ریتمیک شعر و موسیقی در تصنیف‏ های دوره‌ی قاجار 

    میراحمدی, سید محمد امین (دانشگاه هنر, 2016-08-22)
    از سال 1360(ه.ش) به‌منظور تلفیق شعر و موسیقی قواعدی در قالب کتاب تدوین شد. پژوهشگران آن دوره به‌جای آن‏که در پی کشف زیبایی‌شناسی حاکم بر تصنیف‌های قدیمی و تکامل آن باشند، بر اساس چارچوب‌هایی که خود تدوین کرده بودند، به ...

  • نمای حرکت ملودیک در گوشه‌های ردیف موسیقی ایران 

    آزاده فر, محمدرضا (دانشگاه هنر, 2016-08-22)
    شکل کلی یا شمای ملودی یکی از مفاهیمی است که در حوزه‌ی آفرینش و تجزیه و تحلیل موسیقی بسیار از آن یاد می‌شود. پژوهش حاضر با بررسی تطبیقی حدود 106 گوشه، نشان می‌دهد که بیش‌ترین نوع حرکت ملودیک گوشه‌های ردیف موسیقی ایرانی ...

  • ساختار و کارکرد روایی صحنه‌های ترانه در انیمیشن‌های بلند دیزنی 

    حیدریان کرویه, مهدی؛ حسینی شکیب, فاطمه (دانشگاه هنر, 2016-08-22)
    در بسیاری از انیمیشن‌های بلند دیزنی یک یا چند ترانه اجرا می‌شود که در نگاه نخست، نقش سرگرم‏ کنندگی در روایت اصلی دارند. این مقاله بر آن است که نشان دهد ترانه‌‌ها کارکردی فراتر از میان‌پرده یا حتی انتقال صرف اطلاعات دارند. ...

  • نقش نظام خوراک به مثابه‌ی یک نظام نشانه‌ای با نگاهی به 10 فیلم از سینمای ایران 

    آقاابراهیمی, هاجر (دانشگاه هنر, 2016-08-22)
    بارت (1967) با دلالتگر دانستن نظام خوراک، الگوی سوسوری تمایز میان زبان و گفتاررا بر این نظام اعمال نمود و به این ترتیب، ایده‌ی تشابه نظام خوراک و نظام زبان را مطرح ساخت. مقاله‌ی حاضر با الهام از این ایده بر آن است نشان دهد ...

  • مطالعه‌ی جایگاه مکان در نمایشنامه‌ی ملودی شهر بارانی اثر اکبر رادی با رویکردی نشانه‌شناختی 

    شهابی باهر, صبورا؛ مختاباد, سید مصطفی؛ یوسفیان کناری, محمدجعفر (دانشگاه هنر, 2016-08-22)
    پژوهش حاضر با روشی تحلیلی-توصیفی و با بهره‌گیری از نشانه‌شناسی مکان، به تحلیل مکان و ارتباط آن با سایر عناصر نمایشی در نمایشنامه‌ی ملودی شهر بارانی نوشته‌ی اکبر رادی می‌پردازد. هدف اصلی این پژوهش یافتن مهم‌ترین مؤلفه‏‌های ...