• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاورد
    • دوره 27, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاورد
    • دوره 27, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    هاشمی, مهران
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    160.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تمدن‌ها بر پایۀ فرهنگ‌ها استوارند. تاریخ، فرهنگ عامه و اندیشۀ خواص یک جامعه است که فرهنگ آن را شکل می‌دهد. طراحی ایرانی بخشی از فرهنگ ایرانی است. آن را می‌فهمیم، اما قادر به تصویر کردن آن نیستیم و این به‌دلیل گسیختگی فرهنگی است که در این روزگار با آن مواجه هستیم. وقتی تاریخ، فرهنگ عامه و اندیشۀ خواص یک جامعه چنان از هم فاصله می‌گیرند که در یک ظرف قابل جمع شدن نیستند، این گسیختگی آغاز می‌شود. مردمی که دیگر ارتباط ساختاری با تاریخشان ندارند و خواصی که مقتضیات روز جامعۀ پیرامون را نه درک می‌کنند و نه در برابر آن پیشنهاد پسندیده‌ای برای جامعه دارند، وحدت فرهنگی را زیر سؤال می‌برند. این مقاله تلاشی است برای جمع کردن این عناصر متباین دریک ظرف. آیا می‌توانیم همۀ عناصر ناهمگونی را که امروز، فرهنگ ایرانی نام گرفته‌اند، به‌منظور ایجاد مفهوم مشخصی به نام طراحی ایرانی در کنار هم جمع کنیم؟ یافتن و در یک ظرف ریختن همۀ شباهت‌هایی که ایرانیان با یکدیگر دارند که وجه تمایز آن‌ها با همۀ تمدن‌های دیگر است، کار دشواری است که باید از جایی آغاز شود. ویژگی‌های هیچ فرهنگی، خوب یا بد و درست یا غلط نیستند. آن‌ها تنها ویژگی‌های فرهنگی گروهی از مردم به‌شمار می‌روند. احترام به این ویژگی‌ها بخشی از تلاشی است که برای تدوین این چهارچوب انجام می‌پذیرد. اگر بخش اندیشمند جامعۀ ایرانی بتواند ویژگی‌های طراحی ایرانی را به‌روشنی تدوین کند و آن را به شکل قابل‌پذیرش و اجرایی در اختیار جامعۀ طراحان ایرانی قرار دهد، اتفاقات بزرگی در راه خواهند بود. نخست اینکه این شخصیت واحد به ایجاد جامعه‌ای واحد از طراحانی با ادراک مشترک منجر می‌شود که هم‌افزایی این نیروها اینرسی زیادی برای رشد این جامعه پدید می‌آورد. دوم اینکه جامعه‌ای از طراحان با هویت و شخصیت فرهنگی مشترک به‌خودی‌خود یک زبان قدرتمند است برای گفت‌وگوی مؤثر با جامعۀ جهانی. و در انتها، این زبان قدرتمند یک ابزار فروش بی‌همتاست برای ایجاد توأمان گردش اقتصادی و فرهنگی. مردم در همۀ جهان، اندیشۀ قدرتمند را می‌خرند و این فرصتی است که فراروی ماست.
    کلید واژگان
    طراحی ایرانی
    محصول ایرانی
    فرهنگ
    هویت

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    University Of Art

    شاپا
    1025-0840
    URI
    http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_533.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/469693

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب