بـررسی سبک رتـرو در طــراحی خــودرو
(ندگان)پدیدآور
زنجانیان, آلماخداداده, یاسمننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قرن معاصر، جایگاه مناسبی را برای عرضۀ محصولاتی طراحیشده با سبک رترو1 فراهم آورده و توجه روبهافزایش مخاطبان این محصولات، مطالعه و شناخت هرچه بیشتر در خصوص این سبک را برای طراحان معاصر حائز اهمیت کرده است. پژوهش حاضر با شناسایی سبک رترو، محصولات منتج از این سبک، فعالیتهای صورتگرفته دراینزمینه و دلایل شکلگیری این سبک از طریق بررسی برخی از نمونههای موجود و استخراج نشانهها و یا عناصر حفظشده، سعی در شناخت عوامل و ریشههای بنیادین موفقیت این رویکرد طراحی دارد. روش مطالعه این پژوهش، بررسی و تحلیل تاریخی تطبیقی طرح جدید و طرح قدیمی الهامبخش است که در مورد پنج خودروی موفق انجام شده است. در بررسی و تحلیل انجامشده بین مدلهای دهۀ 50 و 60 میلادی و مدلهای معاصر، نکات مشترک بسیاری بهوضوح قابلمشاهده بود که برای تبیین الگویی مشخص درخصوص طراحی به سبک رترو مورداستفاده قرار گرفت. بهطورکلی میتوان گفت که در طراحی موفق خودرو به سبک رترو، طراحان به ایجاد حس نوستالژی2 در کاربر از طریق حفظ گشتالت کلی و عناصر در معرض دید که بیشترین تأثیر را در یادآوری محصول گذشته در خاطرات دارند، میپردازند.
کلید واژگان
سبک رتروطراحی خودرو
حس نوستالژیک
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه هنرUniversity Of Art




