نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهیکی تاش, محمد نبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:32:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:32:50Z
dc.date.available1399-08-01T23:32:50Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:32:50Z
dc.date.issued2011-08-23en_US
dc.date.issued1390-06-01fa_IR
dc.date.submitted2011-12-25en_US
dc.date.submitted1390-10-04fa_IR
dc.identifier.citationشهیکی تاش, محمد نبی. (1390). ارزیابی رابطة ساختار بازار و قیمت گذاری در صنایع ایران. اقتصاد و الگو سازی, 2(65), 189-209.fa_IR
dc.identifier.issn2476-5775
dc.identifier.issn2676-7015
dc.identifier.urihttp://ecoj.sbu.ac.ir/article_57498.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/469424
dc.description.abstractبر مبنای نظریات اقتصاد صنعتی انتظار بر آن است که، در بازارهایی با شدت تمرکز بالا ، شکاف میان قیمت و هزینة نهایی بالا باشد و در صنایعی که شدت تمرکز اندک است، قیمت به‌صورت حدی به‌سمت هزینة نهایی میل کند. در این مقاله با بررسی 53 صنعت در کد چهار رقمیISIC، الگوی قیمت گذاری در صنایع متمرکز و غیر متمرکز ارزیابی شده است. با توجه به یافته‌های این پژوهش، مهم‌ترین صنایعی که شدیداً متمرکزند و حاشیة سود بسیار بالا دارند عبارت‌اند از: "تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی"، "تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت"، "تولید مالتا و ماءالشعیر "، " انتشار کتاب و بروشور و کتاب‌های موسیقی و سایر نشریات"،  "تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده" و"تولید محصولات سرامیکی نسوز". در تمامی صنایع نامبرده الگوی قیمت‌گذاری به‌صورت                         بوده است. همچنین از مهم‌ترین صنایع با شدت تمرکز بالا و مارک آپ بسیار پایین در بخش صنعتی ایران می‌توان به صنایعی مانند "فعالیت‌های خدماتی مربوط به چاپ "، "تولید موتورهای برق و ژنراتور و ترانسفورماتور"، "پاک کردن و درجه بندی و بسته بندی پسته"، "تولید ماشین آلات کشاورزی و جنگلداری " و "تولید الیاف مصنوعی" اشاره نمود. در این صنایع، قیمت بسیار نزدیک هزینة نهایی بوده است.fa_IR
dc.format.extent714
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti Universityen_US
dc.relation.ispartofاقتصاد و الگو سازیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Economics and Modelingen_US
dc.subjectقیمت گذاریfa_IR
dc.subjectهزینة نهاییfa_IR
dc.subjectصنعتfa_IR
dc.subjectتمرکزfa_IR
dc.titleارزیابی رابطة ساختار بازار و قیمت گذاری در صنایع ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشکدة اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue65
dc.citation.spage189
dc.citation.epage209


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد