ارزیابی رابطة ساختار بازار و قیمت گذاری در صنایع ایران
(ندگان)پدیدآور
شهیکی تاش, محمد نبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بر مبنای نظریات اقتصاد صنعتی انتظار بر آن است که، در بازارهایی با شدت تمرکز بالا ، شکاف میان قیمت و هزینة نهایی بالا باشد و در صنایعی که شدت تمرکز اندک است، قیمت بهصورت حدی بهسمت هزینة نهایی میل کند. در این مقاله با بررسی 53 صنعت در کد چهار رقمیISIC، الگوی قیمت گذاری در صنایع متمرکز و غیر متمرکز ارزیابی شده است. با توجه به یافتههای این پژوهش، مهمترین صنایعی که شدیداً متمرکزند و حاشیة سود بسیار بالا دارند عبارتاند از: "تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی"، "تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت"، "تولید مالتا و ماءالشعیر "، " انتشار کتاب و بروشور و کتابهای موسیقی و سایر نشریات"، "تولید فرآوردههای نفتی تصفیه شده" و"تولید محصولات سرامیکی نسوز". در تمامی صنایع نامبرده الگوی قیمتگذاری بهصورت بوده است. همچنین از مهمترین صنایع با شدت تمرکز بالا و مارک آپ بسیار پایین در بخش صنعتی ایران میتوان به صنایعی مانند "فعالیتهای خدماتی مربوط به چاپ "، "تولید موتورهای برق و ژنراتور و ترانسفورماتور"، "پاک کردن و درجه بندی و بسته بندی پسته"، "تولید ماشین آلات کشاورزی و جنگلداری " و "تولید الیاف مصنوعی" اشاره نمود. در این صنایع، قیمت بسیار نزدیک هزینة نهایی بوده است.
کلید واژگان
قیمت گذاریهزینة نهایی
صنعت
تمرکز
شماره نشریه
65تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیShahid Beheshti University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکدة اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستانشاپا
2476-57752676-7015




