ارائۀ مدل مفهومی برای انتخاب تأمینکنندگان پایدار (مطالعۀ موردی: شرکت سایپا)
(ندگان)پدیدآور
صفائی قادیکلائی, عبدالحمیدمدهوشی, مهردادجمالیان, احمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انتخاب تأمینکنندگان پایدار در بلندمدت، به ایجاد مزیت رقابتی در کل زنجیرة تأمین میانجامد. هدف این پژوهش ارائة مدلی برای انتخاب تأمینکنندگان پایدار در زنجیرة تأمین سایپا بوده است. برای این کار پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش، 58 شاخص برای ارزیابی تأمینکنندة پایدار شناسایی شد که پس از بررسی خبرگان زنجیرة تأمین در صنعت خودرو، فقط 17 شاخص مناسب تشخیص داده شد. سپس پرسشنامهای بین کارشناسان موجود در زنجیرة تأمین شرکت سایپا توزیع شد و براساس 191 پرسشنامة بهدستآمده مدل مفهومی انتخاب تأمینکنندة پایدار با روش تحلیل عاملی- تأییدی برآورد شد و شاخصهای پایداری در سه گروه اقتصادی، رفاه اجتماعی و زیستمحیطی عاملبندی شدند. طبق نتایج کسبشدة این مدل تحقیقاتی، مشخص شد انتخاب تأمینکنندگان پایدار بهترتیب اولویت به ابعاد «رفاه اجتماعی»، «اقتصادی» و «زیستمحیطی» بستگی دارد و اولویت هریک از زیرشاخصها نیز در تبیین انتخاب تأمینکنندگان پایدار مشخص شد.
کلید واژگان
انتخاب تأمینکنندگان پایدارتحلیل عاملی
شرکت سایپا
مدلسازی معادلات ساختاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراناستاد گروه مدیریت صنعتی دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
شاپا
2008-58852423-5369




