مدلسازی عوامل مؤثر بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی: رویکردی آمیخته (مورد مطالعه: دانشکدههای فنی مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
پژوهش, امیننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، مواد خام توسعه و تداوم رشد اقتصادی شناخته میشود. هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی و طراحی مدل ساختاری آن در دانشکدههای فنی مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، آمیخته است. جامعۀ نظری در بخش کیفی خبرگان و در بخش کمی، اعضای هیئت علمی دانشکدههای مهندسی دانشگاههای دولتی تهران است. حجم نمونه در بخش کیفی 55 نفر (نمونهگیری هدفمند با اشباع نظری) و در بخش کمی، 334 نفر (طبقهای تناسبی تصادفی) تعیین شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمه ساختیافته و پرسشنامۀ محققساخته بود. یافتههای تحقیق شامل ارائۀ مدل مفهومی و شناسایی متغیرهای مستقل در چهار دسته عوامل فردی، درونسازمانی، برونسازمانی و ارتباطدهنده (دروازبان فناوری) است. بر اساس نتایج، وضعیت تجاریسازی در دانشگاهها و همچنین عوامل درونسازمانی، پایینتر از سطح متوسط قرار دارد.
کلید واژگان
تجاریسازیتحقیقات
دانشگاه
رویکرد آمیخته
مدل ساختاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، شیراز، ایرانشاپا
2008-58852423-5369




