شناسایی عوامل کلیدی در مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) برای ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی با استفاده از روش شناسی سیستمهای نرم (SSM)
(ندگان)پدیدآور
مهرگان, محمدرضاابویی اردکان, محمدسلطانمحمدی, ندانوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزیابی عملکرد سازمانها و زیر مجموعههای آن بهمنظور دستیابی به بهرهوری بالاتر و رشد و بالندگی سازمان یک ضرورت غیر قابل انکار است. در دنیای رقابتپذیر عصر بیست و یکم دانشگاهها، مؤسسههای آموزش عالی و واحدهای تابعه آن یکی از مهمترین سازمانها ی خدماتی هر جامعه شمرده میشوند که میتوانند نقش مهمی را در رشد و توسعه یافتگی جوامع ایفا کنند، مسلماً ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی مستلزم وجود یک مدل مناسب ارزیابی عملکرد است تا بتواند تصویر روشنی از میزان کارایی و عملکرد آن ارائه کند. مدل تحلیل پوششی دادهها یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی سازمانها بخصوص سازمانها ی خدماتی است اما تعریف ورودیها و خروجیهای مدل با توجه به اختلاف نظر بین ذینفعان کلیدی و انتخاب یک مدل مورد توافق در سازمان کار آسانی نیست. لذا در این تحقیق با استفاده از هفت مرحله روششناسی سیستمهای نرم پیتر چکلند شاخصهای مناسب برای ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی (گروههای آموزشی به عنوان یک زیرنظام از آموزش عالی میتوانند نقش مهمی را در بهبود کیفیت نظام آموزش عالی ایفا کنند). دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شناسایی شد و سپس اهمیت نسبی شاخصهای مناسب برای ورودیها و خروجیهای مدل تحلیل پوششی دادهها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مشخص شد.
کلید واژگان
روششناسی چندگانه چندپارادایمیتحقیق در عملیات نرم
روششناسی سیستمهای نرم
تحلیل پوششی داده
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.دانشیار دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
شاپا
2008-58852423-5369




