• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل قیمت‎گذاری محصول در خوشه‎های صنعتی با استفاده از مفهوم نظریه بازی‎ها (مطالعۀ موردی: خوشۀ ‎سنگ استان تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    مجیبیان, فاطمهخدیور, آمنه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    644.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در دنیای رقابتی امروز حفظ توان رقابتی صنایع، از الزامات باقی ماندن در صحنه رقابتی است. از این رو باید راهکارهایی به‎منظور رقابتی‌تر شدن صنایع کوچک اندیشیده شود تا بتوانند ضمن حفظ موجودیت خود، در عرصۀ رقابت نیز موفق عمل کنند. از جمله راهکارهای تقویت قدرت رقابتی صنایع کوچک، تجمیع این صنایع در کنار یکدیگر و ایجاد ساختاری با عنوان «خوشۀ صنعتی» است. با توجه به اهمیت خوشه‌های صنعتی در برنامه‌های توسعۀ اقتصادی منطقه، ارائۀ راهکارهایی به‎منظور بهبود عملکرد خوشه‌ها همواره در کانون توجه محققان و متخصصان این حوزه بوده است. در پژوهش حاضر فرایند قیمت‌گذاری محصولات که یکی از مهم‎ترین عوامل مؤثر بر سودآوری خوشه‌های صنعتی است با استفاده از رویکرد نظریۀ بازی‌ها بررسی شده است. مدل پیشنهادی این پژوهش با تمرکز بر تفاوت ساختاری بین زنجیره‌های تأمین و خوشه‌های صنعتی معرفی‎ شده است و در آن از مفهوم بازی استکلبرگ و مدل برنامه‎ریزی دوسطحی برای تعیین قیمت محصولات درون خوشه استفاده می‎شود. به‎منظور آزمون اعتبار ساختاری مدل پیشنهادی نیز اطلاعات مربوط به خوشۀ سنگ استان تهران با استفاده از نرم‎افزار متلب در بازی قیمت‌گذاری طراحی‎شده به اجرا درآمد و نتایج به‎دست‎آمده از بازی سطوح ذی‎نفعان و رهبر استکلبرگ خوشه، تجزیه و تحلیل شدند.
    کلید واژگان
    بازی استکلبرگ
    برنامه ریزی دوسطحی
    خوشه صنعتی
    قیمت گذاری
    نظریه بازی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-07-22
    1395-05-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5885
    2423-5369
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/imj.2016.60658
    https://imj.ut.ac.ir/article_60658.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/466055

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب