طراحی مدل قیمتگذاری محصول در خوشههای صنعتی با استفاده از مفهوم نظریه بازیها (مطالعۀ موردی: خوشۀ سنگ استان تهران)
(ندگان)پدیدآور
مجیبیان, فاطمهخدیور, آمنهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای رقابتی امروز حفظ توان رقابتی صنایع، از الزامات باقی ماندن در صحنه رقابتی است. از این رو باید راهکارهایی بهمنظور رقابتیتر شدن صنایع کوچک اندیشیده شود تا بتوانند ضمن حفظ موجودیت خود، در عرصۀ رقابت نیز موفق عمل کنند. از جمله راهکارهای تقویت قدرت رقابتی صنایع کوچک، تجمیع این صنایع در کنار یکدیگر و ایجاد ساختاری با عنوان «خوشۀ صنعتی» است. با توجه به اهمیت خوشههای صنعتی در برنامههای توسعۀ اقتصادی منطقه، ارائۀ راهکارهایی بهمنظور بهبود عملکرد خوشهها همواره در کانون توجه محققان و متخصصان این حوزه بوده است. در پژوهش حاضر فرایند قیمتگذاری محصولات که یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر سودآوری خوشههای صنعتی است با استفاده از رویکرد نظریۀ بازیها بررسی شده است. مدل پیشنهادی این پژوهش با تمرکز بر تفاوت ساختاری بین زنجیرههای تأمین و خوشههای صنعتی معرفی شده است و در آن از مفهوم بازی استکلبرگ و مدل برنامهریزی دوسطحی برای تعیین قیمت محصولات درون خوشه استفاده میشود. بهمنظور آزمون اعتبار ساختاری مدل پیشنهادی نیز اطلاعات مربوط به خوشۀ سنگ استان تهران با استفاده از نرمافزار متلب در بازی قیمتگذاری طراحیشده به اجرا درآمد و نتایج بهدستآمده از بازی سطوح ذینفعان و رهبر استکلبرگ خوشه، تجزیه و تحلیل شدند.
کلید واژگان
بازی استکلبرگبرنامه ریزی دوسطحی
خوشه صنعتی
قیمت گذاری
نظریه بازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2008-58852423-5369




