رتبهبندی و انتخاب توانمندسازندههای تولیدی برای رسیدن به تولید چابک بهکمک روشهای ای.ان.پی و دیماتیل (مطالعه موردی: گروه بهمن موتور)
(ندگان)پدیدآور
کسایی, مسعودفرخ, مجتبیطلایی, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چابکی وسیله رقابتی برای همه سازمانها است که در محیط نامطمئن و درحال تغییر امروز مطرح است. بسیاری از شرکتها در محیط رقابتی کنونی، نیازمند برنامهریزی راهبردی برای رسیدن به چابکی هستند. در این برنامهریزی آنها میبایستی راهبردهایی را برای سرمایهگذاری روی قابلیتها و توانمندسازندههای چابکی شناسایی و تدوبن کنند. در واقع هر شرکتی برای رسیدن به چابکی، نیازمند داشتن میزان متفاوتی از قابلیتها و سرمایهگذاری روی توانمندسازندههایی برای رسیدن به این قابلیتها است. هدف اصلی این نوشتار، بهکارگیری روشهای تصمیمگیری چندمعیاره برای رتبهبندی و انتخاب توانمندسازندههای تولیدی برای ارتقای چابکی شرکتها است. برای این امر، پژوهش پیش رو از یک روش تصمیمگیری چندمعیاره با ترکیب روشهای ای.ان.پی و دیماتیل استفاده کرده است. طی فرایند اجرایی پژوهش، بعد از شناسایی قابلیتها و توانمندسازندههای چابکی در صنعت خودرو، به تعیین روابط شبکهای بین قابلیتها و سپس اولویتبندی توانمندسازندهها خواهیم پرداخت. توانمندسازندههای انتخابشده بر اساس مطالعات گستردهای است که محققان در پژوهشهای دیگر آن را توانمندسازندههای راهبردی شناسایی کردهاند. در پایان نیز برای تشریح بهتر روش پیشنهادی به یک مطالعه موردی نیز اشاره خواهد شد و پیشنهادهایی نیز در این مورد برای ارتقای سطح چابکی ارائه میشود.
کلید واژگان
تولید چابکقابلیت های چابکی
توانمندسازنده های چابکی
ای.ان.پی
دیماتیل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2008-58852423-5369




