بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان اصفهان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تقویت و توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولیدی روستایی شهرستان اصفهان میباشد. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیئتمدیره و مدیران عامل شرکتهای تعاونی تولید روستایی بود (75 نفر عضو 15 شرکت تعاونی تولید روستایی) که با استفاده از روش تمام شمار نمونههای موردمطالعه انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی آن بر اساس نظر گروهی از متخصصان تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی مقیاس اصلی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (872/0=a). دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL نسخه 5/8 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد، متوسط نمره کل کارآفرینی جامعه موردمطالعه معادل 585/2 به دست آمد که بیشتر افراد (8/62 درصد) در طبقه خیلی ضعیف و ضعیف قرار داشتند. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از آزمون T تک نمونهای، میزان توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولید روستایی منطقهی موردمطالعه، با احتمال 95 درصد معنیداری، در حد پایینتر از حد متوسط ارزیابی شد. همچنین بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در شرکتهای تعاونی تولید روستایی و برای بررسی شاخص برازش نیکویی مدل تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلههای ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در شرکتهای تعاونی تولید روستایی از هفت عامل مجزای اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی، بازاریابی، آموزش، روانشناختی و عامل فرهنگی تشکیل میشوند.
کلید واژگان
شرکتهای تعاونی تولید کشاورزیعوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی
کارآفرینی
مدل معادلههای ساختاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01




