اعتباریابی و پایاییسنجی مقیاس سنجش هوشیاری کارآفرینانه در میان دانشآموختگان شرکتهای تجاری کشاورزی استان کرمان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مفهوم هوشیاری کارآفرینانه بهعنوان مفهومی اساسی در تئوری فرصتگرایی کارآفرینی مطرح است. لیکن آنچه تا به امروز، بهویژه در ایران، کمتر بدان پرداخته شده ارائه مقیاسی برای اندازهگیری آن است. از اینرو، تحقیق علی- ارتباطی حاضر با هدف اعتباریابی این ابزار انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانشآموختگان شرکتهای تجاری کشاورزی در جنوب استان کرمان به تعداد 346 تن بود که با استفاده از فرمول کوکران 132 نفر انتخاب و به روش انتساب متناسب نمونهگیری شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای استاندارد در مقیاس لیکرت بود. بررسی روایی تشخیصی ابزار و پایایی ترکیبی آن نشان از پایایی و روایی پرسشنامه داشت. روش غالب آماری تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم بود که مشخص کرد مفهوم هوشیاری کارآفرینانه از سه بعد پویش، رابطه و قضاوت تشکیل شده و فرضیه تکبعدی بودن آن مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین، مشخص شد که بعد رابطه و برقراری پیوند در مقایسه با دو بعد دیگر نقش بیشتری در این بین ایفا میکند. نتیجه کلی این تحقیق حاکی از آن بود که مفهوم فرصتگرایی در کارآفرینی در میان کارآفرینان ایرانی مطرح بوده و این مفهوم ماهیتاً ذاتی و اکتسابی است.
کلید واژگان
هوشیاری کارآفرینانهفرصتگرایی
تئوری کشف فرصت کارآفرینانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01