بررسی موانع بهبود فضای کسبوکار در حوزهی گردشگری روستایی منطقه ریجاب با استفاده از تئوری بنیانی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی موانع بهبود فضای کسبوکار در حوزه توریسم روستایی با بهرهگیری از پارادایم کیفی و تئوری بنیانی صورت گرفته است. جامعهی موردمطالعه صاحبان کسبوکار در منطقهی ریجاب بودند که 28 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند مورد پرسش قرار گرفتند. دادههای پژوهش با بهرهگیری از تکنیک مصاحبه نیمه ساختارمند و گروههای متمرکز جمعآوری و در قالب سه مرحله: کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل و در قالب10 مانع اصلی طبقهبندی گردید که شامل: 1- ضعف برنامهریزی، عدمحمایتهای مالی و اعتباری دولت 2- تخریب و آلودگی منابع طبیعی و زیستمحیطی3- عدم وجود امکانات و زیرساختهای اقامتی، تفریحی4- عدم وجود صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات باغی در منطقه 5- فصلی بودن کسبوکارهای گردشگری 6- نبود انگیزه و عدم ریسکپذیری صاحبان کسبوکار در کارآفرینی و تنوعبخشی مشاغل 7- محدودیتهای اجتماعی موجود در جوامع میزبان 8- نامناسب بودن شرایط جغرافیایی منطقه 9- ضعف در اطلاعرسانی و معرفی جاذبههای مورد بازدید10- موانع فرهنگی میباشند. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهایی بهمنظور توسعه این صنعت در روستاهای منطقه ریجاب ارائه شده است.
کلید واژگان
گردشگری روستاییتوسعه کسبوکار
توسعه اقتصادی
تئوری بنیانی
ریجاب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




