بررسی تطبیقی حدود و مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی در کنوانسیون «رتردام» با کنوانسیونهای «بروکسل» و «هامبورگ»
(ندگان)پدیدآور
تقی زاده, ابراهیماحمدی, افشین
نوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در 11 دسامبر 2008 مجمع عمومی سازمان ملل متحد «کنوانسیون راجع به قراردادهای حمل بینالمللی کالا بهطور کلی یا جزئی از طریق دریا» را بهتصویب رساند. این کنوانسیون به دلیل برگزاری مراسم امضای آن در 23 سپتامبر 2009 در بندر رتردام، بهعنوان «مقررات رتردام» نیز شناخته میشود. کنوانسیون «رتردام» مبنای مسئولیت متصدی را «فرض مسئولیت» قرار داده و موارد معافیت از مسئولیت متصدی را برشمرده و نیز تصریح کرده است که متصدی باید برای رهایی از مسئولیت، علت حادثه و زیان وارده به کالا را مشخص سازد. کنوانسیون «رتردام» همچنین با اتخاذ شیوۀ «درب به درب» برای حمل کالا، ترویج اسناد الکترونیکی و تعبیۀ قراردادهای حجمی افقهای جدیدی را در حمل دریایی کالا گشوده است. مقررات «رتردام» ضمن خودداری از افراطهای کنوانسیون «هامبورگ»، نقاط قوت آن را حفظ نموده و سعی کرده است که نقایص کنوانسیون بروکسل «مقررات لاهه» را برطرف سازد. ازاینرو میتوان گفت که این کنوانسیون رویهای متعادل را میان منافع فرستندگان و متصدیان حمل و نقل دریایی درپیش گرفته است تا زمینۀ اقبال عمومی را فراهم سازد.
کلید واژگان
حمل دریایی کالافرض مسئولیت
کنوانسیون (مقررات) رتردام
مبنای مسئولیت
متصدی حمل و نقل
مسئولیت مدنی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه پیام نوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامۀ طباطبایی
شاپا
1735-496X2423-3404



