شناسایی شبکه اجتماعی کارآفرینان در خروجکارآفرینانه
(ندگان)پدیدآور
خسروی, نگارطالبی, کامبیزایمانی پور, نرگسسجادی, سید مجتبینوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خروج کارآفرینانه بخش مهمی از فرآیند کارآفرینی است که تأثیر بسزایی بر کارآفرین، بنگاه، صنایع مختلف و اقتصاد کلان هر کشور دارد. با این حال تحقیقات کمی در این حوزه انجام شده وپژوهشگران به طور خاص به نقش شبکههای اجتماعی کارآفرینان بر خروج، کمتر توجه کردهاند. منظور از شبکه اجتماعی کارآفرینان، تمامی افرادی است که با کارآفرین در ارتباطند. این افراد میتواند شامل شرکا، عرضهکنندگان، مشتریان، سرمایهگذاران، توزیع کنندگان، انجمنهای تجاری، اعضای خانواده، دوستان و مشاورین باشد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش شبکههای اجتماعی و عوامل مرتبط با آن بر خروج کارآفرینانه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی- روایتی است. جامعه آماری تحقیق کارآفرینان شهر تهران هستند که حداقل یک بار تجربه خروج از کسبوکار در شرایطی که بنگاه از عملکرد اقتصادی مطلوبی برخوردار بوده، داشتهاند. نمونههای پژوهش با استفاده از روش گلولهبرفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است که پس از مصاحبه با 12 نفر، اشباع نظری حاصل شد. تحلیل و کدگذاری دادهها به شناسایی هفت مؤلفه مرتبط با شبکه اجتماعی انجامید که در فرآیند خروج نقش دارند. این مؤلفهها عبارتند از: تفاوتها و تضادهای بین شرکا، عدم تعهد شرکا به کسبوکار، کمبود تجربه و مهارت شرکا، حمایت عاطفی خانواده در زمان خروج، تعارض نقش شغلی- خانوادگی شرکا، دریافت بازخورد از مشتریان و حمایت حرفهای و عاطفی دوستان در زمان خروج.
کلید واژگان
خروج کارآفرینانهشبکه اجتماعی
شبکه خانوادگی
شرکای کسبوکار
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکتری کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراناستاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




