واکاوی علل شکست توسعه خدمت جدید در اپراتورهای تلفن همراه ایران از منظر فرآیند توسعه
(ندگان)پدیدآور
حسنی پارسا, مجیدالیاسی, مهدیطباطبائیان, سید حبیبالهحنفیزاده, پیامنوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای امروز که سهم خدمات در اقتصاد کشورها همواره درحال افزایش است، نوآوری در خدمات و توسعه خدمت جدید (NSD)، برای بنگاههای خدماتی بسیار مهم و حیاتی شده است. یکی از مهمترین مباحث در این حوزه، بررسی علل عدمموفقیت توسعه خدمات جدید در بخشهای مختلف خدماتی در دنیا و بهویژه در کشورمان است. تحقیق حاضر، با رویکردی کیفی مبتنی بر مطالعه چندموردی، به بررسی علل عدمموفقیت توسعه خدمات جدید در اپراتورهای تلفن همراه ایران از منظر فرآیند توسعه آنها پرداخته است. در این تحقیق، از میان تجربیات ناموفقِ توسعه خدمت جدید در اپراتورهای تلفن همراه کشورمان و از طریق نمونهگیری هدفمند، 5 مورد انتخاب شده و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، درنظر نگرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، فراموشی برخی از گامهای مهم، عدم انجام ارزیابیهای قانونی لازم، رصد نکردن فناوریها و خدمات درحال ظهور، دستهبندی نکردن گامها، درنظر نگرفتن دروازههای تصمیمگیری به تعداد کافی و در مکان مناسب و عدماستفاده از الگوهای موازی در فرآیند توسعه، مهمترین علل عدمموفقیت توسعه خدمات بررسیشده در مطالعات موردی است. در پایان مقاله نیز پیشنهادهایی برای جلوگیری از تکرار تجربههای ناموفق ارائه شده است.
کلید واژگان
اپراتورهای تلفن همراهالگوی فرآیندی
ایران
توسعه خدمت جدید
مطالعه چندموردی
تجاری سازی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوریاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی




