بررسی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی سازمانی فرنچایزرها
(ندگان)پدیدآور
سخدری, کمالضیاء, بابکجوهریان زاده, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از چالشهای اساسی که کسبوکارهای فرنچایز با آن مواجهاند، ایجاد تعادل میان دو فعالیت متضاد استانداردسازی (محصولات و خدمات) و تطابق (با خواستههای محلی یا بازار) است. در ادبیات سازمانی، ایجاد تعادل میان فعالیتهای متضاد، دوسوتوانی سازمانی نام گرفته است، درحالیکه ادبیات فرنچایز فهم اندکی در زمینة دوسوتوانی فرنچایزها ارائه کرده است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها (امتیازدهندگان) و تأثیر دوسوتوانی بر عملکرد آنها میپردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. دادهها براساس پرسشنامه از 63 فرانچایزر جمعآوری شده است که با استفاده از نرمافزار Smartpls2 و آزمون تحلیل مسیر تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد شکل جمعی، قابلیت مدیریت شبکه بهصورت پرتفولیو، گرایش راهبردی رشد و تنوع بازارها بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها تأثیر مثبت دارد. برخلاف انتظار، انعطافپذیری قراردادها اثر معناداری بر دوسوتوانی ندارد. همچنین، نتایج نشان میدهد شرکتها با قابلیت دوسوتوانی دارای عملکرد بالاتری هستند.
کلید واژگان
استانداردسازیدوسوتوانی سازمانی
عملکرد
فرنچایز
منطبق سازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشکده کارافرینی دانشگاه تهراندانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران




