واکاوی نقش مزیتهای منطقهای در ایجاد کسبوکارهای جدید
(ندگان)پدیدآور
احمدپور داریانی, محموددهقانی اشکذری, محمدرضاایمانی پور, نرگسضیاء, بابکنوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر که از جهت هدف بنیادی است، درجهت توسعه نظریات زمینههای کارآفرینانه با تاکید بر نقش مزیتهای منطقهای انجام گرفته و دارای رویکرد پژوهشِ کیفی از نوع دادهبنیاد نظاممند است. دادهها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمهساختاریافته با 17 نفر از کارآفرینان و مدیران صنعت نساجی ازطریق نمونهگیری هدفمند، جمعآوری گردید. در مرحلۀ کدگذاری باز، تعداد 114 کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغامِ کدهای مشابه، 91 کد، نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازههای مدل کدگذاری محوری حول پدیدة مورد بررسی انجام شد. در بخش کدگذاری انتخابی، درخصوص عوامل علّی، 17 مفهومِ شناسایی شده از مصاحبهها، در 4 زیرمقوله و 2 مقوله عوامل اقتصادی و عوامل غیراقتصادی طبقهبندی شدند. پدیده محوریِ مطالعه، مزیتهای منطقهای است که شامل 26 مفهوم بوده و در 2 مقوله عوامل مشهود متشکّلاز عوامل فضایی، عوامل صنعتی و بازرگانی و عوامل نامشهود متشکّلاز عوامل تاریخی و اجتماعی طبقهبندی شد. همچنین شرایط زمینهای، با 25 مفهوم، 4 زیرمقوله و 2 مقوله شامل بسترسازهای تخصصی و بسترسازهای عمومی تعریف شد.
کلید واژگان
زمینهگرایی کارآفرینانهصنعت نساجی
کسبوکار جدید
مزیتهای منطقهای
نظریه دادهبنیاد
ایجاد و توسعه کسب و کار
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراندانشجوی دکترای کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران




