تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان سرایی بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان مقطع ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
آراستی, زهراقدوسی, سمیراباقری, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی در ترویج کارآفرینی و نیز مناسببودن دوران کودکی برای ایجاد نگرش عمیق دربارة کارآفرینی، باید برنامههای آموزشی دورة دبستان در راستای آگاهی و تقویت نگرش به سوی کارآفرینی هدفگذاری و اجرا شوند. یکی از روشهای آموزش کارآفرینی به کودکان مقطع ابتدایی، داستانسرایی است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی بر تقویت نگرش کارآفرینانة دانشآموزان مقطع ابتدایی با استفاده از روش تحقیق کاربردی بهصورت کمی شبهآزمایشی در کل جامعة آماری دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی دبستان دخترانة سلام منطقة 1 تهران (45 نفر آزمایشی و 40 نفر کنترل) انجام گرفت. میزان نگرش کارآفرینانه و ابعاد آن قبل و پس از یک دورة آموزشی در هر دو گروه آزمایشی و کنترل سنجش شد. براساس نتایج، آموزش کارآفرینی با روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی موجب تقویت نگرش کارآفرینانة دانشآموزان و همچنین تقویت ابعاد آن شامل خلاقیت، میل به موفقیت، کنترل درونی و عزت نفس شده است. همچنین، داشتن خانوادة فعال در کسبوکار بر رابطة آموزش کارآفرینی به روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی و نگرش کارآفرینانة دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر داشته است. این یافتهها به تدوین برنامههای آموزش کارآفرینی در دبستان کمک میکند.
کلید واژگان
آموزش کارآفرینیداستانسرایی
شبهآزمایشی
مقطع ابتدایی
نگرش کارآفرینانه
آموزش و پرورش کارآفرینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




