آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه
(ندگان)پدیدآور
بهمنی, نداآراستی, زهراحسینی, سید رسولنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقطع ابتدایی از مقاطع مهم و اثرگذار در دوران زندگی است. با توجه به اینکه ارزشهای کسبشده قبل از 20 سالگی حفظ میشوند، آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی اهمیت مییابد و محتوای آموزش کارآفرینی در این دوره باید متناسب با نیازها و توانمندیهای دانشآموزان تدوین شود. بسیاری از کشورها با درنظرگرفتن این مسئله و برنامهریزی بلندمدت و کوتاهمدت مقولۀ آموزش، کارآفرینی را وارد برنامههای رسمی و غیررسمی مدارس خود کردهاند. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مفاهیم قابلآموزش کارآفرینی بهمنظور تقویت نگرش کارآفرینانه در دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شده است. این تحقیق برمبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی، تحلیل روایتی است. جامعۀ آماری شامل 9 نفر از خبرگان دانشگاهی و 2 خبرۀ تجربی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. براساس یافتههای تحقیق، مفاهیم قابلآموزش در هریک از پنج بعد نگرش کارآفرینانه شامل میل به موفقیت، کنترل شخصی، خلاقیت و نوآوری، عزتنفس و تشخیص و بهرهبرداری از فرصت شناسایی هستند. نتایج این پژوهش به برنامهریزان تألیف کتب درسی، متخصصان امر آموزش کارآفرینی و برگزارکنندگان دورههای آموزش کارآفرینی کودکان در تدوین محتوای مناسب این مقطع یاری میرساند.
کلید واژگان
آموزش کارآفرینیمحتوا
مقطع ابتدایی
نگرش کارآفرینانه
آموزش و پرورش کارآفرینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراندانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه فرهنگیان




