شناسایی ویژگیهای هوش کارآفرینانۀ زنان کارآفرین: مطالعهای کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی
(ندگان)پدیدآور
امینی, علیرضاحسینی ماچک, سیده شیمانوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اینکه امروزه زنان در عرصههای متنوعی از فعالیتهای اقتصادی وارد شدهاند و در آفرینش کسبوکارهای زیادی ایفای نقش میکنند، شناخت توانمندیها و هدایت استعداد و خلاقیت آنان را میتوان در بهرهبرداری از ظرفیتهای این قشر بزرگ اجتماعی مؤثر دانست. هدف پژوهش حاضر کشف ویژگیهای هوش کارآفرینانه در زنان کارآفرین است. پژوهش حاضر کیفی و بهلحاظ هدف کاربردی است که در آن، از راهبرد تحلیل محتوا برای تحلیل دادههای متنی استفاده شده است. جامعۀ مورد مطالعه شامل زنان کارآفرین استان گیلان است. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و بهمنظور جمعآوری دادهها، از مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد. درنهایت، با توجه به اشباع نظری، با 15 نفر مصاحبه انجام گرفت. تحلیل مصاحبهها به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد و ویژگیهای هوش کارآفرینانۀ زنان کارآفرین در قالب شش مضمون اصلی بینش کارآفرینانه، هوش شناختی، هوش اجتماعی، هوش شهودی، هوش جسورانه و هوش برانگیزاننده، استخراج و نامگذاری شد. سپس از طریق روشهای اعتباریابی کیفی، صحت اعتبار آن تأیید شد. درنهایت، با استفاده از روش آنتروپی شانون، مقولههای ظهوریافته در هریک از مضامین اصلی اولویتبندی شدند.
کلید واژگان
آنتروپی شانونزنان کارآفرین
نظریههای هوش
هوش کارآفرینانه
کارآفرینی زنان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیرازکارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه کاشان




