برنامهریزی راهبردی در کارآفرینی مذهبی (مطالعه موردی: نهاد پدران آسمانی)
(ندگان)پدیدآور
آراستی, زهراغفوریان, فاطمهالساداتکاویانی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارآفرینی مذهبی نوعی از کارآفرینی اجتماعی است که به صورت تلاشی بهمنظور تبلور ارزشهای حاکم بر جامعه منبعث از باورهای دینی در فعالیتهای کارآفرینی دیده میشود. ضرورت بهکارگیری برنامهی راهبردی در این نوع سازمانها با توجه به تغییرات محیطی و پیچیده شدن تصمیمهای سازمانی، بیشتر از گذشته ملموس میباشد. تفاوتهای موجود میان سازمانهای مذهبی و اجتماعی با سازمانهایی که اهداف اقتصادی دارند موجب میشود نتوان بهسادگی از چارچوبهای سودمحور راهبردی استفاده کرد. این پژوهش کیفی، با ترکیب سه روش گردآوری دادهها (مصاحبه، مشاهده و مطالعهی اسناد) به مطالعهی موردی نهاد پدران آسمانی بهعنوان یک سازمان کارآفرین مذهبی میپردازد و فرایند برنامهریزی راهبردی در این سازمان را براساس الگوی برایسون بررسی میکند. دادههای تحقیق با استفاده از مصاحبهی عمیق گردآوری شده و مورد تحلیل محتوا قرار گرفتهاند. همچنین دادههای تحقیق با بررسی اسناد و مشاهدهی روند برنامهریزی راهبردی در موسسه تکمیل شدهاند. یافتهها عملیاتی شدن همهی ابعاد دهگانهی الگوی برایسون به جز تدوین چشمانداز در سازمان پدران آسمانی را نشان میدهد، اما در عین حال مقولهها و شاخصهای جدیدی نیز به این الگو اضافه میکند. این نتایج کمک اثرگذاری بر بهبود اجرای فرایند برنامهریزی راهبردی در سازمانهای کارآفرین مذهبی است.
کلید واژگان
برنامهریزی راهبردیکارآفرینی مذهبی
مدیریت راهبردی
کارآفرینی اجتماعی
سازمانهای غیر انتفاعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناسی مهندسی نرم افزار دانشگاه صنعتی شریف




