شناسایی میزان تأثیر جو سازمانی بر نوآوری (مطالعه موردی: بانک ملت)
(ندگان)پدیدآور
محمدکاظمی, رضاجعفری مقدم, سعیدسهیلی, سارانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
جو سازمانی با ابعادی تعیینکننده در سازمان (مانند ساختار سازمانی، ارتباطات، پاداش، تعهد سازمانی، ریسکپذیری و کار گروهی) از جمله مهمترین عوامل اثرگذار بر نوآوری
بهشمار میآید. هدف این پژوهش شناسایی تاثیر جو سازمانی بر نوآوری است. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی- همبستگی میباشد و از نظر هدف، کاربردی بوده و جامعهی آماری این پژوهش کلیهی کارکنان شاغل در صف و ستاد بانک ملت شهر تهران هستند که حجم نمونه 357 نفر محاسبه شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی استاندارد (جو سازمانی آراباسی و پرسشنامهی نوآوری هاگس) استفاده شد که روایی آن با تحلیل عاملی تاییدی، تایید شده است. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و برای تایید مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. تحقیق نشان داد اگرچه از میان هفت متغیر جو سازمانی (با بررسی ضرایب معنیداری برای روابط مفروض شده) تنها تاثیر چهار متغیرِ تعهد سازمانی، ریسکپذیری، کار گروهی و ارتباطات سازمانی بر نوآوری تأیید شد؛ اما بین جو سازمانی و نوآوری رابطهی همبستگی مستقیم و مثبتی وجود دارد.
کلید واژگان
بانک ملتجو سازمانی
نوآوری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراناستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




