مفهومپردازی عوامل زمینهساز در بهکارگیری گزینههای ابتکاری در فرایند تصمیمگیری کارآفرینان برتر ایرانی (راهبرد تحقیقی گروه کانونی)
(ندگان)پدیدآور
مبارکی, محمد حسنرضائیان, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
گزینههای ابتکاری تصمیمگیری سازوکارهایی شناختی هستند که کارآفرینان در فرایند تصمیمگیری خود بهکار میبرند. این پژوهش با درک اهمیت این گزینهها در تصمیمگیری کارآفرینان و ضعف پژوهشهای کیفی پیشین در پرداختن به این مقوله، به مفهومپردازی عوامل زمینهساز بهکارگیری گزینههای ابتکاری در فرایند تصمیمگیری کارآفرینان برتر ایران میپردازد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی و بهطور مشخص راهبرد تحقیقی گروه کانونی است. نمونهی آماری این تحقیق 6 نفر از کارآفرینان برتر معرفی شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ایران در سال 1388-1389 و 3 نفر از اساتید و خبرگان تصمیمگیری و کارآفرینی هستند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی، و بهطور مشخص تحلیل تِم و کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافتهها نشان میدهد که عوامل زمینهساز در بهکارگیری گزینههای ابتکاری در فرایند تصمیمگیری کارآفرینان برتر ایرانی در شش دسته شامل ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی، توانایی پردازش اطلاعات، تواناییهای شناختی-ادراکی، تعصبات ابتکاری- شناختی، ویژگیهای محیط مسأله و شرایط زندگی فردی جای دارند. این پژوهش گامی است در راستای توسعهی مفهوم نوظهور تصمیمگیری ابتکاری کارآفرینان، از اینرو توجه به عوامل زمینهساز در بهکارگیری گزینههای ابتکاری برای تقویت تصمیمگیری، به کارآفرینان نوپا توصیه میشود.
کلید واژگان
فرایند تصمیمگیری کارآفرینانگزینههای ابتکاری تصمیمگیری
گروه کانونی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراناستاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی




