الگوی کارآفرینی اجتماعی در ساماندهی کودکان خیابانی
(ندگان)پدیدآور
اسدی, مهریرضوی, سیدمصطفیفراستخواه, مقصودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از اقدامهای اثرگذار برای رفع معضلات اجتماعی و از جمله کودکان خیابانی، بهکارگیری فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی در جامعه است. برای اینکه بتوان زمینهی کارآفرینی اجتماعی را در جامعه ایجاد کرد و سپس بر مبنای آن به حل این معضل اجتماعی پرداخت، نیاز به الگویی در این زمینه در کشور است. از اینرو هدف این پژوهش که با روش تحقیق کیفی، نظریهی مبنایی یا نظریهی برخاسته از دادهها (GT) انجام شده است، تدوین الگوی کارآفرینی اجتماعی برای ساماندهی کودکان خیابانی در ایران میباشد. به این منظور با 22 نفر از اطلاعرسانان کلیدی مصاحبه اکتشافی انجام شد. نمونهگیری هدفمند و بر مبنای "اشباعنظری" بود. تجزیه و تحلیل دادهها براساس کدگزاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. در مجموع از مصاحبهها 552 گزارهی مفهومی اولیه در مرحلهی کدگزاری باز و 114 گزارهی مقولهای در مرحلهی کدگزاری محوری، بهدست آمد و در نهایت در مرحلهی کدگزاری انتخابی، قضایایی که روابط تعمیمیافته میان مقولات را منعکس میکنند، وضوح کافی پیدا کردند و الگوی GT نمایان شد. بر اساس الگو، پدیدهی اصلی؛ مسئولیت گمشده در قبال کودکان خیابانی است.
کلید واژگان
کارآفرینی اجتماعیکودکان خیابانی
نظریهی مبنایی (GT)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراناستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم




