توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی (مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان)
(ندگان)پدیدآور
جعفری مقدم, سعیدفخارزاده, آرزو ساداتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتابهای فارسی دبستان، بررسی میشود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتابهای بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیهی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و بهویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخصهای: تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیانگر آن است که 8/24% از کل کتابهای بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتابهای بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخصهای نگرش کارآفرینانه توجه کردهاند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایانگر آن بود که از مجموعهی ابعاد بررسی شدهی نگرش کارآفرینانه در کلیهی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیشترین و تشخیص فرصت از کمترین فراوانی برخوردار بود.
کلید واژگان
تحلیل محتوادورهی ابتدایی
کتاب فارسی
نگرش کارآفرینانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران




