قابلیت شبکهسازی و عملکرد کارآفرینانة سازمانی: تبیین نقش گرایشهای راهبردی سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای ارائهکنندة تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی ایران)
(ندگان)پدیدآور
سخدری, کمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ بین قابلیت شبکهسازی شرکتها و میزان رفتار کارآفرینانة سازمانی و تبیین نقش تعدیلگر گرایش راهبردی (استراتژیک) سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. پیمایش 126 شرکت ارائهکنندة تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی در ایران، از طریق پرسشنامة بسته (پاسخدهندة مدیران) صورت گرفت و نتایج از طریق رگرسیون و نرمافزار SPSS تحلیل شد. با توجه به نتایج، قابلیت شبکهسازی سازمانی شامل پیشفعالی در ایجاد ارتباطات بین سازمانی، قابلیت ارتباطی در ایجاد رابطه براساس اعتماد و تعهد متقابل و توانایی ایجاد هماهنگی در مجموعه پیوندهای سازمانی، عملکرد کارآفرینانة شرکتها را افزایش میدهد. بهعلاوه، نتایج نشان میدهد شرکتها با گرایش راهبردی کارآفرینانة بهتر میتوانند از قابلیت شبکهسازی خود برای اهداف کارآفرینانه استفاده کنند. این پژوهش با ارائة مدلی اجتماعی از کارآفرینی سازمانی، مرتبطکردن قابلیت شبکهسازی با عملکرد کارآفرینانة شرکت و نیز بررسی نقش تعدیلگر گرایشهای راهبردی سازمانی، موجب فهم بیشتری از چگونگی عملکرد بهتر کارآفرینانة برخی از شرکتها میشود.
کلید واژگان
عملکرد کارآفرینانة سازمانیقابلیت شبکهسازی
گرایشهای راهبردی کارآفرینانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran




