شناسایی موقعیتهای مثبت اعتمادبهنفس بیشازاندازه در کارآفرینان ایرانی
(ندگان)پدیدآور
نوری, پوریااحمدی کافشانی, عبداللهایمانی پور, نرگسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از شناختهشدهترین سوگیریهای تصمیمگیری در افراد بهطور عام و در کارآفرینان بهطور ویژه، اعتمادبهنفس بیشازاندازه است. این سوگیری در کارآفرینان مطالعه شده است و بیشتر پژوهشها در این حوزه، بر آثار منفی آن تمرکز کردهاند. براساس ادبیات تحقیق، برخی از ویژگیهای بارز کارآفرینان با اعتمادبهنفس بیشازاندازه عبارتاند از: جستوجونکردن اطلاعات اضافی و نبود احساس تأسف و پشیمانی پس از تصمیمگیری اشتباه. درنتیجه، با درنظرگرفتن ویژگیهای محیط تصمیمگیری کارآفرینان و با توجه به اینکه کارآفرینان در بسیاری موارد ناچارند در زمان اندک تصمیم بگیرند، بهنظر میرسد در برخی شرایط، اعتمادبهنفس بیشازاندازه به تصمیمگیری کارآفرینان کمک میکند. پژوهش حاضر با رویکردی نوین، اعتمادبهنفس بیشازاندازه و آثار مثبت آن بر تصمیمهای کارآفرینان را بررسی میکند. پس از مصاحبه با شانزده کارآفرین و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی مشخص شد که در شرایطی مانند نبود اطلاعات کافی، سرریز اطلاعات و فشار زمانی، اعتمادبهنفس بیشازاندازة کارآفرینان به تصمیمگیری سریعتر آنها کمک میکند.
کلید واژگان
اعتمادبهنفس بیشازاندازهتحلیل محتوای کیفی
سوگیری تصمیمگیری
کارآفرین
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران




