تأثیر گرایش کارآفرینانه و راهبرد رقابتی بر بازارگرایی در راستای بهبود عملکرد و ایجاد مزیت رقابتی پایدار
(ندگان)پدیدآور
رضایی دولت آبادی, حسینعلیان, مژدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعة مفهوم گرایش کارآفرینانه و تدوین یک راهبرد (استراتژی) مناسب، اهمیت زیادی برای بهبود عملکرد شرکتها دارد، زیرا شرکتها با ارائة محصولات جدید، منحصربهفرد و مطابق با نیازهای مشتریان، سهم بیشتری از بازار محصول را دراختیار میگیرند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه و راهبردهای رقابتی بر بازارگرایی در راستای بهبود عملکرد شرکت و ایجاد مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای قطعهساز خودرو است. این پژوهش کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. در این راستا، برای گردآوری اطلاعات و آزمون فرضیهها، از پرسشنامة محققساختهای حاوی 67 پرسش در 17 بعد استفاده شد. براساس جدول کرجسی- مورگان، با روش نمونهگیری تصادفی ساده، از بین 250 نفر کارکنان شرکتهای تولیدی قطعات خودرو در استان اصفهان، 150 نفر بهعنوان جامعة آماری پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، از مدل معادلههای ساختاری در نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان میدهد تأثیر مستقیم گرایش کارآفرینانه بر بازارگرایی، معنادار نیست. همچنین، استقلال و پیشگامی از ابعاد گرایش کارآفرینانه، راهبرد رهبری هزینه، بازارگرایی پاسخگو، عملکرد مالی و منابع کمیاب، بیشترین وزن را در تشکیل متغیرهای اصلی پژوهش برای قطعهسازان دارند؛ بنابراین، شرکتهای قطعهسازی، با افزایش روحیة کارآفرینی در سازمان و اتخاذ راهبردهای مناسب همراستا با نیازهای مشتریان میتوانند به بقا و رشد خود در عرصة رقابتی کمک کنند.
کلید واژگان
بازارگراییراهبردهای رقابتی
عملکرد
گرایش کارآفرینانه
مزیت رقابتی پایدار
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار بازاریابی، دانشگاه اصفهاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه اصفهان




