بررسی رابطة دانش پیشین با تشخیص فرصتهای کارآفرینانه: نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه
(ندگان)پدیدآور
حاجی زاده, علیزالی, محمدرضابیگ پور, عفتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به پیشینة تحقیق، دو عامل مؤثر بر فرایند تشخیص فرصت یعنی دانش پیشین کارآفرین و ویژگیهای شناختی شناسایی شدند. سپس برای بررسی تأثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصت همراه با نقش میانجیگری ویژگیهای شناختی در قالب دو مفهوم هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه مدل مفهومی تحقیق تدوین و فرضیههای هفتگانه تعیین شدند. در این مطالعه که از نوع توصیفی- همبستگی است، نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام گرفته است و حجم نمونه براساس فرمول کوکران تعیین شد، که سرانجام 67 نفر مطالعه شدند. گردآوری دادههای کمی پژوهش نیز از طریق توزیع پرسشنامه در میان کارآفرینان صنعت نانوتکنولوژی استان تهرانصورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزار آماری Smart PLS بهکار گرفته شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأیید تمام فرضیههای پژوهش داشت، بهطوریکه تأثیر مثبت دانش پیشین بر تشخیص فرصت، هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه تأیید شده است و همچنین تأثیر مثبت هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت نیز تأیید شدند. در ضمن، نقش میانجی هوشیاری و یادگیری کارآفرینانه در رابطة دانش پیشین و تشخیص فرصت تأیید شد.
کلید واژگان
تشخیص فرصت کارآفرینانهدانش پیشین
هوشیاری کارآفرینانه
یادگیری کارآفرینانه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی -MBA، دانشگاه تهراناستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه UiTM مالزی
شاپا
2008-2266Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
شناسایی مکانیزم های حفظ و نگهداشت کارآفرینانه نیروی انسانی، مشوق رفتار کارآفرینانه سازمانی
ناهید, مجتبی؛ سخدری, کمال؛ داوری, علی (پژوهشکده توسعه تکنولوژی, 2025-03-21)در عصر حاضر که تغییر و تحولات محیطی از مهمترین چالشهای فراروی سازمانها به شمار میروند، سازمان ها نقش مهمی در توسعهی کارآفرینی و کسب مزیت رقابتی و ارزش آفرینی دارند که این مهم از طریق منبع ارزشمند سازمانی یعنی سرمایه ...
-
تعیین ارتباط پیشایندهای رفتار کارآفرینانه با نقش میانجیگری جو سازمانی کارآفرینانه (موردمطالعه: شرکت پالایش گاز پارسیان)
کمالی پور, مهسا؛ صفری, علی (دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran, 2024-02-20)هدف: این پژوهش با هدف تعیین ارتباط پیشایندهای رفتار کارآفرینانه با نقش میانجیگری جو سازمانی کارآفرینانه در شرکت پالایش گاز پارسیان استان فارس انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، ...
-
بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر دستگاه فکری کارآفرینانه: نقش میانجی خلاقیت و هوشیاری کارآفرینانه
نائیجی, محمدجواد؛ ابراهیمی, ابراهیم (موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیIranian Association for Management of Technology, 2017-05-22)هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر دستگاه فکری کارآفرینانه با توجه به نقش میانجی خلاقیت و هوشیاری کارآفرینانه است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ارشد 140 شرکت راهبردی کشور است که از این میان، 105 شرکت به عنوان ...




